Persbericht: Dossier Uplace: reactie Greenpeace, BBL en Bral op foutieve berichtgeving in de pers

Persberichten

press releasesHier vind je de persberichten van Bral. Abonneer je op onze Bralbrief of op onze RSS-newsfeed om onze persberichten én andere berichten op onze website te ontvangen. Als u persberichten als eerste in uw mailbox wilt, stuur dan een mail met "inschrijven persmailing" naar bral@bralvzw.be

Sommige Vlaamse media berichtten vorige vrijdag over Uplace en de juridische stappen die tegen de bouw van het shoppingcenter zijn gezet. Dat ging gepaard met foutieve informatie op verschillende punten. Greenpeace, Bond Beter Leefmilieu en Bral vzw staan er op om die fouten recht te zetten.

Er is sprake van een negatief advies van de auditeur van de Raad van State over een schorsing van het Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan (GRUP) aangevraagd door "de steden Leuven en Vilvoorde, de naburige bedrijven en de milieubeweging". Dit is onjuist, aangezien deze schorsing werd aangevraagd door ontwikkelaar Iret Development. Greenpeace, Bond Beter Leefmilieu en Bral vzw dienden een aanvraag tot vernietiging van het GRUP in, en die procedure loopt nog.

Een grotere fout is de aankondiging dat "de vraag bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen om de bouwvergunning voor het winkelcomplex te vernietigen, onder meer ingediend door de zelfstandigenorganisatie Unizo, enkele milieuorganisaties en steden in de buurt, vorige week is ingetrokken, zo blijkt." Dit is manifest onjuist. De betwisting van de bouwvergunning bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen die door de milieuorganisaties werd ingediend is nog lopende en er is absoluut geen sprake van intrekking.

Greenpeace, Bond Beter Leefmilieu, Bral vzw en hun advocaat Johan Verstraeten stellen zich ernstige vragen bij het hoe en het waarom van deze foute berichtgeving. Het feit dat manifest verkeerde berichtgeving wordt verspreid is een veeg teken voor een belangrijk dossier. Onafhankelijke juridische procedures zijn niet gebaat met manipulaties. Ze roepen alle partijen op om deze juridische procedures op een onafhankelijke manier te laten verlopen, met  respect voor het beroepsgeheim en met een neutrale en zorgvuldige berichtgeving.

Meer informatie:

Bond Beter Leefmilieu: Erik Grietens, beleidsmedewerker, 0474/40 63 94

Greenpeace: Joeri Thijs, campagneverantwoordelijke klimaat & transport, 0496/26 31 92

Brusselse Raad voor het Leefmilieu: Joost Vandenbroele, stafmedewerker stedenbouw,  0473/85 35 37

Persbericht: Platform Pentagone | Brusselse handelaars, bewonersgroepen en organisaties verenigen zich in platform rond de heraanleg Centrale Lanen

Verschillende bewonersgroepen, handelaars en organisaties in Brussel hebben zich verenigd in een nieuw platform: Platform Pentagone. Ze willen op die manier de vaak constructieve kritiek kanaliseren dat er vanuit verschillende hoeken blijft komen op de achterhaalde visie van het Brussels stadsbestuur op de toekomst van de Brusselse Vijfhoek. Ze roepen andere groepen en organisaties op om hun 12 eisen te onderschrijven en willen op die manier een draagvlak creëren voor een alternatieve, gedurfde en gezondere toekomst voor de Brusselse binnenstad.

Persmededeling: Nieuwe parkings in centrum-Brussel: "nieuwe ambities, oude oplossingen"

Stadsorganisaties BRAL, IEB en ARAU verzetten zich met klem tegen de creatie van nieuwe parkings in het centrum van de stad. De Stad Brussel moet aandringen bij Gewest om harde en concrete maatregelen te nemen om overal en altijd in het gewest de autodruk te verminderen. Ze moeten samen naar échte en creatieve oplossingen zoeken voor de mobiliteitsproblemen. Openbaar vervoer en de actieve modi (fietsers, voetgangers, ...) moeten daarbij altijd voorrang krijgen.

Persbericht: Ninoofsepoort: hou de tram in het midden

Drie jaar na de overlegcommissie op 27 september 2011 staat de gemachtigde ambtenaar op het punt de vergunning af te leveren voor de controversiële herinrichting van de wegen en publieke ruimte rond de Ninoofsepoort. Deze lange rijpingstijd volstond echter niet om een oplossing te vinden voor een belangrijk punt van kritiek: het ingewikkelde, dure en plaatsverslindende traject voor trams en bussen. En juist dat traject staat een beter plan in de weg.