Zachte Mobiliteit

Hier vind je alles over: voetgangers, fietsers, fietssnelwegen, het STOP-principe, gemeentelijk en gewestelijk fietsbeleid, voetgangersplannen, fietsinfrastructuur, Masse Critique, gewestelijke fietsroutes, ...

Opinie | "Voetgangers in Brussel, eindelijk de wind mee?" (Trage Wegen)

"De Brusselse voetganger heeft lang in de kou gestaan. Stilaan lijkt de politieke wind uit de juiste hoek te waaien. “We moeten de voetganger verwennen”, zegt het onlangs goedgekeurde Strategisch Voetgangersplan van het Brussels Gewest. Vanwaar deze veelbelovende woorden? Wat kunnen we ermee aanvangen?" Lees hier het volledige opiniestuk van vzw Trage Wegen. 

Save the Euro, Go Carfree Brussels (Joel J.H. Crawford)

Governments across the Euro-zone are struggling with expenditures that exceed revenues. No one really knows what to do except to hope that the consumer economy will begin laying golden eggs again. Maybe. At the moment, governments see large cuts in social programs as the only way to balance the budget. Suppose, however, we wanted to balance the budget without cutting social expenditures. Suppose we also decided to save the planet at the same time. What would we do? - Joel 'Carfree' Crawford speciaal voor Bral over Brussel. 

Persbericht: Comfortzone, niet comfortabel voor iedereen

De omgeving van de Grote Markt wordt door het gebruik van (bolle) kasseien minder toegankelijk voor fietsers en personen met beperkte mobiliteit. Bral, Fietsersbond Brussel, IEB en GRACQ vragen aan de Brusselse regering om in dit dossier tussen te komen en het oorspronkelijke ontwerp om gezaagde straatstenen te leggen, te handhaven.

Persbericht: Luchthavenregio gebaat met duurzame oplossing voor files op Ring

In een brief aan Vlaams Minister-President Peeters schreeuwen zeven gemeentes uit de luchthavenregio deze week om hulp. Om de mobiliteitsproblemen op te lossen moeten de plannen om de Brusselse Ring (RO) zonder getalm uitgevoerd worden. Het platform Modal Shift wijst erop dat de plannen die momenteel voorliggen op middel-lange termijn geen soelaas zullen bieden, juist integendeel.

Persbericht: Nieuwe metrolijn is niet de beste oplossing (SMoB)

De uitbreiding van het metronet werd tijdens de voorbije verkiezingsperiode prominent naar voor geschoven. Enige terughoudendheid is hier  op zijn plaats, gezien de astronomische kostprijs van elke nieuwe metrolijn. Geconfronteerd met de economische crisis en de verminderende inkomsten, moet de nieuwe gewestregering de juiste prioriteiten voor het openbaar vervoer in Brussel vastleggen.

Bral-opinie: De start van STOP

Het Brussels Gewest introduceerde het STOP-principe in het regeerakkoord. Dat houdt in dat het gewestelijk mobiliteitsbeleid rekening houdt met – in volgorde – Stappers, Trappers, Openbaar vervoer en dan pas de Privé-auto.
Maar de nobele nieuwkomer wordt al onmiddellijk op verschillende manier geïnterpreteerd. De T-rappers in 't SOP?

Braldossier: Is er leven mogelijk in de Brusselse straten?

De straten en pleinen in Brussel zien er vaak troosteloos uit. Gemeenten die hun straten aanleggen zonder enige aandacht voorde zwakke weggebruiker, krijgen daar nog gewestelijke subsidies voor ook. Dat kan in de toekomst veranderen. Bral maakt een kritische analyse van het Brusselse 'voetgangersplan', laat bevoorrechte ideeën spuien en doet een officiële oproep.

Persbericht: Comités en verenigingen geven zuurstof aan hun buurt

12 burgerinitiatieven promoten tijdens de "Week van Vervoering" een andere mobiliteit in hun buurt. Daarmee gaven ze gevolg aan de projectoproep Geef zuurstof aan je buurt/Mon quartier respire”. Een greep uit het aanbod: mobiele moestuintjes ter grootte van een parkeerplaats, een anders mobiele crea-markt, een peleton way-watchers, fietstaxi ‘s in de Brabantstraat,...

Pagina's

Abonneren op Zachte Mobiliteit