Auto

Hier vind je alles over: RO, Modal Shift, slimme kilometerheffing, stadstol, goederentransport, distributie, SMoB, de elektrische auto, ...

Nieuw project Parking 58: eerbetoon aan de tijdsgeest

… van de jaren ’50.  Nóg meer auto’s naar het centrum van Brussel zuigen en nog maar eens inzetten op kantoren kunnen we enkel  een anachronisme noemen. Bovendien: 847 parkeerplaatsen vergunnen én tegelijkertijd uitzoeken hoe men de mobiliteit in de Vijfhoek wil organiseren, is de wereld op zijn kop.  Wij zien de huidige plannen dan ook liefst afgevoerd of op z’n minst uitgesteld tot we het volledige mobiliteitsplan van de Stad Brussel  kennen.

Persbericht Bral en BBL: Files eisen hun (stads)tol

“12 euro tol maakt Brussel horendol”, titelde een artikel in DS op 22 januari, naar aanleiding van een strategisch lek van een studie besteld door de Brusselse regering over stadstol. Aangezien geen enkele politieke partij uiteindelijk te vinden lijkt voor een tarief van 12 euro voor stadstol, is het duidelijk dat het lek eerder dient om het draagvlak van een stadstol an sich onderuit te halen in plaats van een eerlijk debat te voeren. Bovendien wees een studie van Touring uit dat automobilisten bereid zijn 10,58 euro te betalen voor vlot verkeer.

Persbericht: fijn stof, 2013 al afgelopen in Haren, Gent en Roeselare

Het jaar is nog maar half en nu al overtreedt ons land – nog maar eens - de Europese wetgeving op luchtkwaliteit. In Haren, het Gentse Sint-Kruiswinkel en Roeselare is het jaarlijkse “quotum” van 35 fijn-stofpieken al opgesoupeerd, melden Bond Beter Leefmilieu en Bral. Maar in plaats van het autoverkeer te ontmoedigen en andere structurele maatregelen te nemen om onze gezondheid te beschermen, lobbyt Vlaanderen achter de schermen voor afzwakking van de Europese normen.

Leefbaar Brussel = veilig Brussel: Respect 30 / Respect 50

Tussen 17 april en 15 mei roept het Brussels Gewest autobestuurders op om hun snelheid te matigen. Alsof autobestuurders dat niet altijd moeten doen... en toch heeft BRAL sympathie voor deze campagne, “die uitgaat van respect: respect voor de geldende snelheid in Brussel, respect voor de Brusselaar, respect voor het leven. Met deze boodschap fleuren affiches, bussen, bannieren, mobiele teams, enz. het Brusselse straatbeeld op. Iedereen vaart er wel bij, de Brusselse scholen, handelaars, gemeenten, inwoners en buurtcomités, …  En wat leuk is? Je kan ook zelf meedoen!”.

Uw bezwaren bij het Brussels parkeerbeleid: vandaag indienen! BRAL inspireert!

Als we ervan uitgaan dat de gezondheid van mensen en het milieu prioritair zijn, is er wat parkeerbeleid betreft werk aan de winkel. Het ontwerp gewestelijk parkeerbeleidsplan is immers niet meer of minder dan de laatste nagel aan de doodskist van het Iris 2 plan met als doelstelling om tegen 2018 de autodruk met 20% te verminderen. Dat is nochtans essentieel om de Europese luchtkwaliteitsnormen te halen. BRAL stuurde vandaag 20/3 haar bezwaarschrift door. U kunt deze tekst gebruiken en/of copy-pasten als u akkoordof geïnspireerd bent. De boodschap: uw naam invullen in het document als bijlage en opsturen naar mobielbrussel@mbhg.irisnet.be. Ten laatste vandaag !

Bral roept op om te reageren op het Brussels Parkeerplan

Vanaf maandag 21 januari tot eind maart is het Brussels Parkeerplan in openbaar onderzoek. Dat betekent dat alle geplande maatregelen en doelstellingen zoals ze geformuleerd zijn door de regering vandaag openbaar zijn. Iedereen kan het plan inkijken en reageren. Bral zal dit uiteraard doen en vraagt iedereen op om haar daarin te volgen. Heb je vragen of heb je hulp nodig om je bezwaren vorm te geven, contacteer ons! Of wil je gewoon een typebezwaarschrift, laat het ons weten! Volgende weken lees je op onze website en op onze Facebook-pagina meer over ons standpunt.

 

3,2,1… stadstol / péage urbain! Het draagvlak groeit

Eind 2007 organiseerden BRAL en Inter-Environnement Bruxelles (IEB) een conferentie over stadstol in het Brusselse parlement. Ondertussen is de congestion charge goed gekend en wijd verspreid. Maar is ook Brussel er klaar voor? Om dat te weten,  moeten we eerst eens kijken hoe ver het staat met de  plannen voor de invoering van het  wegenvignet en de slimme kilometerheffing. 

Persbericht: "Brussel, verzet u tegen het betondenken"

Een tiental vertegenwoordigers van Greenpeace, Bral vzw, Fietsersbond Brussel en Inter-Environnement Bruxelles voerden vandaag donderdag een ludieke actie bij de wekelijkse bijeenkomst van de Brusselse regering. In de komende weken moet het Brussels gewest zich uitspreken over het milieu-effectenrapport van een mogelijke verbreding van de Brusselse ring, een plan van de Vlaamse regering. De actievoerders overhandigden een drilboor aan Brussels Minister-President Charles Picqué “om zich te verzetten tegen het betonbeleid van de Vlaamse regering”.

Pollutie in Brussel? Park no more!

Het Brussels Gewest probeert de Europese Commissie ervan te overtuigen dat het allemaal wel goed komt met het naleven van de Europese luchtkwaliteitsnormen. Het  Iris 2-mobiliteitsplan zou Europa gerust moeten stellen. Hierin staat dat de verkeersdruk tegen 2015 met 10% en tegen 2018 met 20% moet verminderd zijn. Een aangepast parkeerbeleid zou alvast een stevige stap in de goede richting zijn. Bral analyseert en pleit voor een radicale ommekeer in het Brusselse parkeerbeleid. 

Pagina's

Abonneren op Auto