Mobiliteit

Bral pleit voor een andere mobiliteit in Brussel. We vinden de straten te breed en de voet- en fietspaden te smal. We willen minder auto’s en dus minder lawaai en minder vervuiling. We willen geen tunnels die auto’s het stadscentrum binnenloodsen. We willen ook dat de bussen en trams sneller en frequenter rijden. Een fijnmaziger openbaar vervoersnet met alle trams en bussen in eigen bedding is essentieel. We pleiten voor een actief fietsbeleid en voor een voetgangersvriendelijk Brussel. We willen dat het GEN er ook voor Brussel en verzetten ons tegen de verbreding van RO.

Doe mee met Bike Experience !

Doe mee met Bike Experience ! Fiets je elke dag? Help dan een beginner in het zadel en doe mee als Coach! Wil je graag vlot leren fietsen in het Brussels verkeer? Kan je al fietsen? Doe dan mee als Biker! Bike Experience stelt Biker-Coach koppels samen en biedt vorming op maat voor beide. Van 27 april tot 6 mei gaan alle Bikers de uitdaging aan om naar het werk te fietsen. De eerste drie dagen helpt een Coach zijn of haar Biker onderweg met goede raad. Schrijf in op www.bikeexperience.be vóór 21 april (vanaf 21 februari voor de Coaches en vanaf 21 maart voor de Bikers).

Mobiliteitsplan voor de Vijfhoek: “Stad Brussel moet de wet respecteren”

*** version FR ici ***

De drie stads- en milieuverenigingen ARAU, BRAL en IEB, bijgestaan door acht bewoners uit het centrum van Brussel (ondersteund door de bewonersgroepen van  hun respectievelijke wijken: Rouppe, Begijnhofwijk, Vismet, Sint-Katelijne, Nieuwe Graanmarkt, Marollen, Vrijheidswijk en Sint-Goriks) hebben bij de Raad van State een beroep aangetekend tegen het mobiliteitsplan voor Vijfhoek van de Stad Brussel.

BRAL-standpunt: heraanleg centrale lanen en het circulatieplan

Het verloop van de “algemene vergadering” – eerder een info-bijeenkomst - die Stad Brussel op donderdag 22 januari in de Ancienne Belgique organiseerde, heeft de gemoederen bij de Brusselaars opnieuw beroert. BRAL, stadsbeweging voor Brussel, trekt mee aan het overleg binnen het Platform Pentagone en Platform No4 Parkings en maakt tussentijds volgende bedenkingen bij het lopende proces.

Le Bral et le monde médical, même combat

Smog over het stadhuis © Hannes de Geest

La pollution atmosphérique restera un problème majeur de cette ville dans les années à venir. En tant qu'association de défense de la ville et de l'environnement, le Bral écrit depuis 40 ans déjàsur ce problème. Aujourd'hui, nous trouvons auprès des Mutualités chrétiennes un allié qui partage la même préoccupation. Philippe Lamotte explique dans un article de la revue 'En Marche' l'importance de la qualité de l'air pour notre santé.

Brussel lage emissie stad?

"En dehors des grands 'pics', l'impact sanitaire dela pollution indiffère beaucoup de mandataires et ... les citoyens eux-mêmes", schrijft Phillippe Lamotte. Het nieuwe regeerakkoord blijkt hem gelijk te geven. Nochtans: aanvankelijk was ons enthousiasme gewekt. De regering leek van plan heel het Gewest om te vormen tot Low Emission Zone. De definitieve tekst zet echter een domper op de feestvreugde. 

Nieuw project Parking 58: eerbetoon aan de tijdsgeest

… van de jaren ’50.  Nóg meer auto’s naar het centrum van Brussel zuigen en nog maar eens inzetten op kantoren kunnen we enkel  een anachronisme noemen. Bovendien: 847 parkeerplaatsen vergunnen én tegelijkertijd uitzoeken hoe men de mobiliteit in de Vijfhoek wil organiseren, is de wereld op zijn kop.  Wij zien de huidige plannen dan ook liefst afgevoerd of op z’n minst uitgesteld tot we het volledige mobiliteitsplan van de Stad Brussel  kennen.

Persmededeling: Nieuwe parkings in centrum-Brussel: "nieuwe ambities, oude oplossingen"

Stadsorganisaties BRAL, IEB en ARAU verzetten zich met klem tegen de creatie van nieuwe parkings in het centrum van de stad. De Stad Brussel moet aandringen bij Gewest om harde en concrete maatregelen te nemen om overal en altijd in het gewest de autodruk te verminderen. Ze moeten samen naar échte en creatieve oplossingen zoeken voor de mobiliteitsproblemen. Openbaar vervoer en de actieve modi (fietsers, voetgangers, ...) moeten daarbij altijd voorrang krijgen. 

Publicatie: "Hoe kunnen Brussel en de Rand gedeelde winsten boeken?" (Productive BXL)

Productive BXL is een intensief traject dat begin 2014 werd opgezet en op een onbevangen manier op zoek ging naar antwoorden op de vraag: Hoe maak je van Brussel en haar hinterland opnieuw een productieve metropool? Het sluitstuk van dit uniek intergewestelijk project is een mooi vormgegeven brochure PRODUCTIVE BXL waar aan de hand van buitenlandse voorbeelden 6 concrete aanbevelingen worden uitgewerkt en waarin nieuw kaartmateriaal van de metropool Brussel wordt voorgesteld. Download de ISSUU-versie van de publicatie hier. Dit project werd mogelijk gemaakt met de steun van de Vlaams minister voor Brussel. 

Wil jij ook uit de file? Of wil je de file uit je buurt?

Beste Bral-fan. Beweging.net heeft een campagne in de steigers staan: Uit de file. Het wordt een campagne voor pendelaars en bewoners in de rand van Brussel. Een positieve campagne, niet tegen de auto. Wel voor infrastructuur voor mobiliteitsalternatieven. VOOR Brabantnet (De Lijn) VOOR fietssnelwegen  VOOR bussen, treinen en overstapparkings (fietsen en auto’s). Beweging.net willen graag in het najaar vanaf september starten met een campagne rond de tramlijnen die De Lijn wil uitbouwen ten noorden van Brussel. Interesse? Zin om mee te werken? Klik door.

Persbericht: "Plannen centrale lanen Brussel: nieuwe stadsautostrade in hypercentrum"

Bral heeft zich de laatste weken, samen met experts en haar leden, gebogen over het plan voor de centrale lanen en reageert scherp.  “Op verschillende vlakken schiet het plan te kort. Het ‘nieuwe hart voor Brussel’ dat het stadsbestuur voor ogen heeft is, kort samengevat, een voetgangerszone voor automobilisten. De stad heeft niet de ambitie om de autodruk in het centrum te verminderen”, aldus Bral. “Het bestuur lapt het STOP-principe aan haar laars, stuurt het openbaar vervoer 10 jaar achteruit in de tijd en creëert met de miniring een nieuwe stadssnelweg en een nieuwe barrière tussen wijken.”

Pagina's

Abonneren op Mobiliteit