Persbericht: Stikstofvervuiling: Milieu- en mobiliteitsverenigingen dienen klacht in bij EU

Communiqués de presse

press releasesIci se trouvent tous les communiqués de presse de Bral. Abonnez-vous à notre newslettre BRALbrief ou à notre flux RSS pour recevoir régulièrement nos communiqués de presse et analyses. Et pour les recevoir directement dans votre boîte aux lettres, envoyez un email à bral@bralvzw.be avec "inscription mailing presse" en objet.

"België verdient geen clementie"

Door het enorme aantal dieselwagens kampt ons land met hoge luchtvervuiling. Het Vlaams en Brussels Gewest vragen de Europese Commissie nu om uitstel tot 2015 om de norm voor NO2 te halen maar de Bral (Brusselse Raad voor het Leefmilieu), IEB (Inter-Environnement Bruxelles) en Fietsersbond roepen de Commissie op om het been stijf te houden. Onze overheden zijn te laks om uitstel te verdienen, luidt het. Er is geen echte ambitie om het aantal autoverplaatsingen en het aandeel diesels terug te dringen.

 

Op verschillende plaatsen in ons land overschrijdt de concentratie NO2 in de lucht de Europese norm. Eind september hebben Vlaanderen en Brussel gezamenlijk een aanvraag tot uitstel ingediend om de norm te halen. Beide overheden moesten genoeg maatregelen kunnen voorstellen die garanderen dat de norm in 2015 wel gehaald zal worden. Vlaanderen heeft een geheel nieuwe luchtkwaliteitsplan geschreven, Brussel pakt uit met haar mobiliteitsplan IRIS II.

“In die plannen staan geen garanties dat de concentraties van NO2tegen 2015 zullen dalen. De maatregelen die voorgesteld worden zijn meestal niet meer dan intenties - ze staan vaak mijlenver van realisatie - en als ze wel al geconcretiseerd zijn, is het effect op de luchtkwaliteit op z'n zachtst gezegd twijfelachtig. De beide Gewesten proberen de Commissie een rad voor ogen te draaien”, zegt Piet Van Meerbeek van Bral

Daarom nemen Bral, IEB en Fietsersbond hun toevlucht tot een formele klachtenprocedure die bestaat bij de Commissie. Met een uitgebreide analyse van de aanvraag tot uitstel waarschuwen ze de Commissie voor al de passages die overdreven optimistisch voorgesteld worden en voor intenties die als beslist beleid verkocht worden. Ze focussen daarbij vooral op het Brussels Gewest.

"Het is onze taak om signalen van het terrein te geven" aldus Van Meerbeekl. "En de signalen zijn duidelijk: Brussel heeft jarenlang niets gedaan aan de waanzinnige autodruk en het te grote aandeel dieselwagens. Nu heeft ze plannen om het autoverkeer met 20% te reduceren. Maar die zijn nog lang niet gerealiseerd. Het Gewest heeft bovendien niet alle hefbomen in handen. En zelfs al worden die plannen werkelijkheid, dan komen ze bijna zeker te laat om de norm te halen in 2015.

“Ook de ambitie om het aandeel fietsverplaatsingen sterk op te drijven - tot 20% volgens het huidige fietsplan - vordert te traag”, zegt Roel De Cleen van de Fietsersbond. “Het Gewest mikte in 2000 op 10% fietsverplaatsingen voor 2010 en vandaag zitten we aan amper 4%.Bovendien laat de Brusselse regering ook ontwikkelingen toe die juist leiden tot meer autoverplaatsingen, zoals het shoppingcentrum Just Under the Sky langs het kanaal."

Vlaanderen bakt het zelfs nog bruiner: de Vlaamse regering heeft nog niet eens de intentie om het aantal autoverplaatsingen te verminderen. Ze blijft weginfrastructuur aanleggen. Ze heeft zopas zelfs een nieuwe regeling uitgewerkt voor de Belasting op Inverkeerstelling die gunstiger is voor diesels dan voor benzinewagens.

Ook de federale overheid is niet ambitieus. "België heeft tijdens de besparingsronde nagelaten ons land strenger te maken voor diesels en bedrijfswagens. De accijnzen op diesel blijven helaas lager dan die op benzine en de fiscale gunstpositie van bedrijfswagens blijft nagenoeg onveranderd", aldus nog Van Meerbeek.

Eindconclusie: ons land neemt de Europese regelgeving op luchtvervuiling niet ernstig. We blijven diesels bevoordelen en we zetten nog steeds geen rem op het aantal bedrijfswagens en autoverplaatsingen. Daardoor krijgt onder meer de fiets niet genoeg ruimte in de stad. Dat verdient een duidelijke gele kaart van de Commissie. 

 

Download hier de volledige officiële klacht (Complaint concerning Time Extension Notification to apply NO2 limit value in Belgium)

 

Contact:

Piet Van Meerbeek
Stafmedewerker leefmilieu
Bral vzw

T 02 217 56 33  M 0478 999 707

Zaterdagplein 13
1000 Brussel
www.bralvzw.be


Roel De Cleen
Coördinator Beleid
Fietsersbond vzw

T 02 502 68 51 M 0486 306 604

Londenstraat 14
1050 Elsene
www.fietsersbond.be

Recente persberichten:

Communiqué de Presse: Porte de Ninove : le tram au milieu de la chaussée de Ninove, une bien meilleure option

Trois ans après la réunion de concertation du 27 septembre 2011, un permis est sur le point d'être délivré par le Fonctionnaire délégué pour le projet controversé d’aménagement des espaces publics, voiries et parc à la Porte de Ninove.

Persbericht: “Milieubeweging krijgt gelijk in zaak Uplace”

De Raad van State heeft met haar arrest van 17 juni 2014 opnieuw een bom gelegd onder het megawinkelcomplex van Uplace Machelen. Door dit Arrest verdwijnt de rechtsgrond die het mogelijk maakt om aan de bouw van Uplace te beginnen. Milieuorganisaties BRAL, BBL en Greenpeace zijn tevreden dat hun juridische strijd iets oplevert en dat de Rvs de argumenten volgt die ze al jaren aanhalen, maar betreuren dat er zoveel tijd en geld in een project is gestopt die al van bij het begin gecontesteerd was. De tijd is aangebroken om werk te maken van een geïntegreerd en duurzaam economisch project voor de Brusselse noordrand. 

BRAL, BBL en Greenpeace tevreden met vernietiging milieuvergunning Uplace

De Raad van State heeft met ​het​ arrest van 28 mei 2014 een bom gelegd onder het megawinkelcomplex van Uplace Machelen. De Raad bevestigt​ ​wat de auditeur reeds aangekondigde: de Vlaamse regering heeft in het milieuvergunningsdossier van de NV Uplace een fout gemaakt en zich ​partijdig opgesteld. Bond Beter Leefmilieu (BBL), Greenpeace en ​de Brusselse Raad voor het Leefmilieu (​BRAL​)​​ ​zijn verheugd over de​ze​ ​ uitspraak ​die mobiliteit en luchtkwaliteit​ ​in de regio ten goede komt​,​ en vragen de volgende regering werk te maken van een kernversterkend beleid door geen nieuwe ​mega​winkelcentra meer toe te laten.

Persbericht: Bewonerscomités EU-wijk: “Eerst de plannen, dan de vergunningen. Niet omgekeerd”

De overlegcommissie van de Stad Brussel moet woensdag 14 mei haar advies geven over de stedenbouwkundige vergunning voor twee kantoortorens op de hoek van de Wetstraat, Etterbeekse steenweg en Jacques de Lalaingstraat. Twee promotoren willen er naast elkaar twee torens van 114 en 96m bouwen: Laeselex (100% kantoren) en Brussels-Europa  (70% kantoren, 21% woningen en 9% handel). De leden van de Coördinatie Europa – de bewonerscomités van de EU-wijk, bijgestaan door de BRAL en IEB – trokken eerder al naar de Raad van State tegen de globale slechte planning en vragen nu aan de Stad Brussel om de bouwvergunningen in afwachting niet af te leveren. 

Communiqué de presse: « Les boulevards du centre : une zone piétonne… pour les voitures »

Ces dernières semaines, le BRAL s’est penché en compagnie d’experts et de membres sur le plan de réaménagement des boulevards du centre. Et la réaction est virulente. « Ce plan est insuffisant à plusieurs niveaux. Le "nouveau cœur" que l’administration envisage pour Bruxelles consiste, en résumé, en une zone piétonne pour les voitures. La Ville n’a aucunement l’ambition de réduire le nombre de véhicules dans le centre », affirme le BRAL. « Les autorités foulent aux pieds le principe STOP, font faire un bon de 10 ans en arrière aux transports en commun et créent, avec leur "miniring", une nouvelle autoroute urbaine et une nouvelle barrière entre les quartiers. »

Pages