Persbericht: Stikstofoxiden: opnieuw slecht rapport van EU voor België

Communiqués de presse

press releasesIci se trouvent tous les communiqués de presse de Bral. Abonnez-vous à notre newslettre BRALbrief ou à notre flux RSS pour recevoir régulièrement nos communiqués de presse et analyses. Et pour les recevoir directement dans votre boîte aux lettres, envoyez un email à bral@bralvzw.be avec "inscription mailing presse" en objet.

Nieuwe cijfers van het European Environment Agency (EEA) over de uitstoot van stikstofoxiden zetten België opnieuw bij de slechte leerlingen van de klas. Slechts vier andere landen van de Europese Unie hebben het in 2010 nog slechter gedaan dan België. Dit toont ook aan dat de oplossing voor onze luchtvervuiling niet van andere landen moet komen; het zijn de Belgen zelf die teveel uitstoten. Om onze overheden op te roepen tot maatregelen lanceren Bral en Fietserbond een campagne tegen luchtvervuiling en vóór gezondheid onder de naam ’ça SMOG? SMOG’t?’

Het EEA publiceerde zopas nieuwe cijfers over de uitstoot van de lidstaten van de EU en een vergelijking met hun uitstootplafonds. Die plafonds liggen vast in de NEC-richtlijn (National Emissions Ceilings). België mocht in 2010 176 000 ton stikstofoxiden uitstoten. Blijkt nu dat België 220 000 ton emissies NOx heeft laten optekenen, wat neerkomt op een teveel van 25 %. Met die cijfers zit ons land onderaan de rangschikking. Alleen Luxemburg, Oostenrijk, Frankrijk en Duitsland doen het nog slechter. De meerderheid van de lidstaten (16 van de 27) slaagt er in om onder hun plafonds te blijven.

In haar conclusie wijst het EEA vooral naar de transportsector. “De vermindering van de NOx-uitstoot van deze sector gedurende de laatste 2 decennia was niet zo groot als oorspronkelijk verwacht, deels omdat de sector meer is gegroeid dan verwacht, deels omdat de uitstootnormen van voertuigen niet altijd voor de verwachte uitstootvermindering zorgden.”

negatief effect op de luchtwegen

Stikstofoxiden zijn zeer slecht voor de gezondheid. Vooral het bekende NO2 is uiterst schadelijk. Er bestaat een duidelijk aangetoond verband tussen hoge concentraties van deze stof en aandoeningen aan de luchtwegen (astma, chronische bronchitis, longkanker…). De verhouding NO2 binnen de hoeveelheid NOX (NOX is een verzamelnaam) stijgt bovendien.

Een extra reden tot bezorgdheid is dat hoge uitstoot van NO2 doorgaans gepaard gaat met uitstoot van andere polluenten als fijn stof en vooral dieselroet, een onderdeel van het fijne stof en met voorsprong de meest kankerverwekkende stof in de lucht. De grote correlatie met NOX laat ons toe te stellen dat ook onze uitstoot van deze stoffen erg hoog ligt.

campagne voor gezonde lucht

Bral, Fietsersbond en Gracq concluderen dat België in eigen boezem moet kijken. Al onze overheden zijn al jaren te laks als het over uitstoot van het verkeer gaat en moeten veel ingrijpender maatregelen nemen om de gezondheid van alle burgers te beschermen: een betere ruimtelijke ordening die geen extra verkeer veroorzaakt, bedrijfswagens afbouwen als alternatieve verloning, verhoging van BIV en de accijnzen op diesel, rekeningrijden sneller invoeren, verbreding van wegen stopzetten en straten leefbaar aanleggen, een strenger parkeerbeleid voeren en de alternatieven voor de auto (fiets, openbaar vervoer) beter ontwikkelen.

Onder de naam SMOG ‘t? ça SMOG? lanceren Bral en Fietsersbond een campagne om alle overheden op te roepen meer werk te maken van een gezonde lucht. De verenigingen roepen alle individuen, bedrijven en organisaties die begaan zijn met gezondheid op om de platformtekst voor deze campagne te ondertekenen op www.bralvzw.be .

Vanavond vrijdag 24 februari voert fietsvereniging PlaceoVélo met de steun van Fietsersbond, GRACQ en Bral, actie voor gezonde lucht. Fietsers zullen dan een gemaskerde optocht houden onder de titel KRITISCH MASKER - MASQUE CRITIQUE - CRITICAL MASK. Afspraak om 18 uur aan de Naamse Poort.

Extra info:

- EEA, 22/2/2012: Provisional data: preliminary emissions data for year 2010 officially reported by countries (zie bijlage 1)

- http://www.eea.europa.eu/highlights/air-pollutant-emission-limits-exceeded

 - platformtekst ça SMOG?SMOG ‘t? (zie bijlage 2)

- oproep voor Kritisch Masker – Masque Critique – Critical Mask (zie bijlage 3)

Contact :

Piet Van Meerbeek, stafmedewerker leefmilieu, Bral vzw

T02 217 56 33 | M 0478 999 707

Jeroen Verhoeven, stafmedewerker mobiliteit, Bral vzw

T02 217 56 33 | M 0477 46 31 81

Recente persberichten:

Communiqué de presse: « Les boulevards du centre : une zone piétonne… pour les voitures »

Ces dernières semaines, le BRAL s’est penché en compagnie d’experts et de membres sur le plan de réaménagement des boulevards du centre. Et la réaction est virulente. « Ce plan est insuffisant à plusieurs niveaux. Le "nouveau cœur" que l’administration envisage pour Bruxelles consiste, en résumé, en une zone piétonne pour les voitures. La Ville n’a aucunement l’ambition de réduire le nombre de véhicules dans le centre », affirme le BRAL. « Les autorités foulent aux pieds le principe STOP, font faire un bon de 10 ans en arrière aux transports en commun et créent, avec leur "miniring", une nouvelle autoroute urbaine et une nouvelle barrière entre les quartiers. »

Communiqué de presse: "Bilan négatif dans le quartier européen à Bruxelles après 30 années de lutte des riverains"

Après 30 années de lutte des riverains, le bilan s’avère négatif dans le quartier européen à Bruxelles. La réalité institutionnelle bruxelloise et les usages urbanistiques font obstacle à une gestion participative digne de ce nom. « Les institutions européennes doivent s’engager plus résolument en faveur de Bruxelles. Pourquoi l’Europe ne pourrait-elle pas verser de l’argent aux riverains pour les aider à mieux s’organiser ? À quand la création d’une Alliance Emploi-Europe ? Les institutions européennes pourraient créer davantage d’emplois pour les Bruxellois. » Voici en substance ce qu’écrit Hilde Geens du BRAL (Brusselse Raad voor het Leefmilieu, ou Conseil bruxellois pour l'environnement) à l’occasion sa publication « Les actions des habitants dans le Quartier européen à Bruxelles – de 1986 à nos jours ».

Communiqué de presse Bral et BBL: Les embouteillages ont un prix (pour la ville)

Un article du Standaard du 22 janvier dernier titrait “12 euro tol maakt Brussel horendol”, suite à la  fuite stratégique d’une étude du Gouvernement bruxellois à propos du péage urbain. Puisqu'aucun parti ne soutient un tarif de 12 euro, cette fuite vise plutôt à rechercher un appui pour ne pas devoir appliquer le péage urbain qu’à mener un véritable débat. De plus l’association d’automobilistes Touring a effectué une étude dont il ressort que les automobilistes sont prêts à payer en moyenne 10,58 euro par jour pour une circulation fluide.

Pages