Persbericht: Dossier Uplace: reactie Greenpeace, BBL en Bral op foutieve berichtgeving in de pers

Sommige Vlaamse media berichtten vorige vrijdag over Uplace en de juridische stappen die tegen de bouw van het shoppingcenter zijn gezet. Dat ging gepaard met foutieve informatie op verschillende punten. Greenpeace, Bond Beter Leefmilieu en Bral vzw staan er op om die fouten recht te zetten.

Er is sprake van een negatief advies van de auditeur van de Raad van State over een schorsing van het Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan (GRUP) aangevraagd door "de steden Leuven en Vilvoorde, de naburige bedrijven en de milieubeweging". Dit is onjuist, aangezien deze schorsing werd aangevraagd door ontwikkelaar Iret Development. Greenpeace, Bond Beter Leefmilieu en Bral vzw dienden een aanvraag tot vernietiging van het GRUP in, en die procedure loopt nog.

Een grotere fout is de aankondiging dat "de vraag bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen om de bouwvergunning voor het winkelcomplex te vernietigen, onder meer ingediend door de zelfstandigenorganisatie Unizo, enkele milieuorganisaties en steden in de buurt, vorige week is ingetrokken, zo blijkt." Dit is manifest onjuist. De betwisting van de bouwvergunning bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen die door de milieuorganisaties werd ingediend is nog lopende en er is absoluut geen sprake van intrekking.

Greenpeace, Bond Beter Leefmilieu, Bral vzw en hun advocaat Johan Verstraeten stellen zich ernstige vragen bij het hoe en het waarom van deze foute berichtgeving. Het feit dat manifest verkeerde berichtgeving wordt verspreid is een veeg teken voor een belangrijk dossier. Onafhankelijke juridische procedures zijn niet gebaat met manipulaties. Ze roepen alle partijen op om deze juridische procedures op een onafhankelijke manier te laten verlopen, met  respect voor het beroepsgeheim en met een neutrale en zorgvuldige berichtgeving.

Meer informatie:

Bond Beter Leefmilieu: Erik Grietens, beleidsmedewerker, 0474/40 63 94

Greenpeace: Joeri Thijs, campagneverantwoordelijke klimaat & transport, 0496/26 31 92

Brusselse Raad voor het Leefmilieu: Joost Vandenbroele, stafmedewerker stedenbouw,  0473/85 35 37

Plan de mobilité du Pentagone: "La Ville de Bruxelles doit respecter la loi."

Trois associations environnementales bruxelloises, ARAU, BRAL et Inter-Environnement Bruxelles, ont introduit un recours au Conseil d’Etat au sujet du PLAN de mobilité du Pentagone voté par le Conseil communal de la Ville de Bruxelles le 1er décembre 2014.

"Tour & Taxis: pas de permis pour le bâtiment Meander sans plan cohérent"

Le BRAL, mouvement urbain pour Bruxelles, demande que le nouvel immeuble de bureaux destiné à la Communauté flamande ne bénéficie d’aucun permis aussi longtemps que la principale zone d’habitat du site de Tour & Taxis ne sera pas dotée d’un plan cohérent (T&T). Selon le BRAL, « la planification de cette zone cruciale fait actuellement défaut, un avis que partagent d’ailleurs plusieurs services régionaux ». Pour mémoire, le BRAL suit de près ce dossier de T&T depuis la fin des années 1990.

Communiqué de presse: Platform Pentagone | Habitants, commerçants, associations se réunissent dans une nouvelle plate-forme

Plusieurs comités d’habitants, commerçants et associations se réunissent dans une nouvelle plateforme : Platform Pentagone. Le but de cette plateforme est de rassembler les critiques constructives qui s’élèvent face à la vision dépassée de la Ville de Bruxelles concernant l’avenir du Pentagone. Les membres de la plateforme appellent comités, associations, commerçants et habitants à souscrire aux 12 revendications ci-dessous afin de jeter les bases d’un avenir plus ambitieux et plus respectueux de l’environnement pour le centre de Bruxelles.

Communiqué de presse: Nouveaux parkings dans le Pentagone: 'nouvelles ambitions, solutions dépassées'

Le BRAL, l'ARAU et IEB s'opposent fermement à la création de nouveaux parkings dans le centre-ville. La Ville doit obtenir de la Région des engagements fermes et concrets de réduction de la pression automobile partout et tout le temps et apporter des solutions créatives aux problèmes de mobilité en donnant la priorité aux transports en commun et à la mobilité douce.

Communiqué de Presse: Porte de Ninove : le tram au milieu de la chaussée de Ninove, une bien meilleure option

Trois ans après la réunion de concertation du 27 septembre 2011, un permis est sur le point d'être délivré par le Fonctionnaire délégué pour le projet controversé d’aménagement des espaces publics, voiries et parc à la Porte de Ninove.