Persbericht: Dossier Uplace: reactie Greenpeace, BBL en Bral op foutieve berichtgeving in de pers

Sommige Vlaamse media berichtten vorige vrijdag over Uplace en de juridische stappen die tegen de bouw van het shoppingcenter zijn gezet. Dat ging gepaard met foutieve informatie op verschillende punten. Greenpeace, Bond Beter Leefmilieu en Bral vzw staan er op om die fouten recht te zetten.

Er is sprake van een negatief advies van de auditeur van de Raad van State over een schorsing van het Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan (GRUP) aangevraagd door "de steden Leuven en Vilvoorde, de naburige bedrijven en de milieubeweging". Dit is onjuist, aangezien deze schorsing werd aangevraagd door ontwikkelaar Iret Development. Greenpeace, Bond Beter Leefmilieu en Bral vzw dienden een aanvraag tot vernietiging van het GRUP in, en die procedure loopt nog.

Een grotere fout is de aankondiging dat "de vraag bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen om de bouwvergunning voor het winkelcomplex te vernietigen, onder meer ingediend door de zelfstandigenorganisatie Unizo, enkele milieuorganisaties en steden in de buurt, vorige week is ingetrokken, zo blijkt." Dit is manifest onjuist. De betwisting van de bouwvergunning bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen die door de milieuorganisaties werd ingediend is nog lopende en er is absoluut geen sprake van intrekking.

Greenpeace, Bond Beter Leefmilieu, Bral vzw en hun advocaat Johan Verstraeten stellen zich ernstige vragen bij het hoe en het waarom van deze foute berichtgeving. Het feit dat manifest verkeerde berichtgeving wordt verspreid is een veeg teken voor een belangrijk dossier. Onafhankelijke juridische procedures zijn niet gebaat met manipulaties. Ze roepen alle partijen op om deze juridische procedures op een onafhankelijke manier te laten verlopen, met  respect voor het beroepsgeheim en met een neutrale en zorgvuldige berichtgeving.

Meer informatie:

Bond Beter Leefmilieu: Erik Grietens, beleidsmedewerker, 0474/40 63 94

Greenpeace: Joeri Thijs, campagneverantwoordelijke klimaat & transport, 0496/26 31 92

Brusselse Raad voor het Leefmilieu: Joost Vandenbroele, stafmedewerker stedenbouw,  0473/85 35 37

Communiqué de Presse: Porte de Ninove : le tram au milieu de la chaussée de Ninove, une bien meilleure option

Trois ans après la réunion de concertation du 27 septembre 2011, un permis est sur le point d'être délivré par le Fonctionnaire délégué pour le projet controversé d’aménagement des espaces publics, voiries et parc à la Porte de Ninove.