Persbericht: "Brussel, verzet u tegen het betondenken"

Communiqués de presse

press releasesIci se trouvent tous les communiqués de presse de Bral. Abonnez-vous à notre newslettre BRALbrief ou à notre flux RSS pour recevoir régulièrement nos communiqués de presse et analyses. Et pour les recevoir directement dans votre boîte aux lettres, envoyez un email à bral@bralvzw.be avec "inscription mailing presse" en objet.

Brussel, 16 februari 2012

Een tiental vertegenwoordigers van Greenpeace, Bral vzw, Fietsersbond Brussel en Inter-Environnement Bruxelles voerden vandaag donderdag een ludieke actie bij de wekelijkse bijeenkomst van de Brusselse regering. In de komende weken moet het Brussels gewest zich uitspreken over het milieu-effectenrapport van een mogelijke verbreding van de Brusselse ring, een plan van de Vlaamse regering. De actievoerders overhandigden een drilboor aan Brussels Minister-President Charles Picqué “om zich te verzetten tegen het betonbeleid van de Vlaamse regering”.

De actievoerders wijzen met de actie op de toename van verkeer én van uitstoot die een bredere Ring zou veroorzaken. Dat is in totale tegenspraak met het streven naar een betere luchtkwaliteit én de Brusselse doelstelling om de verkeersdruk in de hoofdstad met 20% te doen dalen. Woordvoerder Joeri Thijs van Greenpeace: “Wij verwachten van de Brusselse regering dat zij zich verzet tegen een verbreding van de Ring en onomwonden pleit voor structurele en duurzame oplossingen zoals rekeningrijden. Nog meer verkeer op de Brusselse ring – wat het onvermijdelijke gevolg is van extra rijstroken – dreigt op termijn de hoofdstad dood te knijpen.” Tijdens de spits is immers meer dan de helft van het verkeer op de Ring  gerelateerd aan Brussel (1). Als het verkeer op de de ring toeneemt met 30% (2) zet dat automatisch meer druk op de bottle-necks in de binnenstad, met nog meer verkeersellende als gevolg. De actievoerders vragen zich af hoe bijvoorbeeld Meiserplein of Keizer-Karellaan zo’n stijgende verkeersdruk vanuit de ring kunnen opvangen en hoe dat kan gepaard gaan met een daling van het Brusselse verkeer met 20%.

Milieu-effectenrapport (MER) gemanipuleerd

Uit het Vlaams milieu-effectenrapport dat de Brusselse regering vandaag bespreekt blijkt hoe zeer de Vlaamse regering die extra rijstroken op de Ring wil. “Op basis van manipulatieve methodes schuift dit rapport de verbreding van de Ring als beste oplossing naar voor. Nochtans blijkt opnieuw overduidelijk dat een alternatief scenario – zonder nieuwe infrastructuur en mét  rekeningrijden, beter openbaar vervoer en fietssnelwegen – op alle vlakken beter scoort dan extra rijstroken. Ook de afname van het verkeer in Brussel dat het rapport tracht toe te wijzen aan de aanpassing van de Ring, blijkt bijna volledig toe te schrijven aan deze alternatieve maatregelen. Dat men dit tracht te verdoezelen zegt veel over de vastberadenheid waarmee de Vlaamse regering deze verbreding door onze strot wil rammen”. Ook op vlak van gezondheid worden ronduit foute conclusies getrokken (3).

“Dit rapport is op een zodanig manipulatieve wijze opgesteld, dat het Brussels Gewest het zonder aarzelen naar de prullenmand kan verwijzen. Het mobiliteitsprobleem in en rond de hoofdstad verdient beter dan het kortzichtige betonbeleid van de Vlaamse regering. Wat we nodig hebben is een serieuze en evenwichtige aanpak die opteert voor échte oplossingen”, besluit Joeri Thijs.

Noten voor de redactie

(1)  “Herkomst-Bestemmingsanalyse van het verkeer op de Ring van Brussel (R0)”, Verkeerscentrum – Kenniscentrum Verkeer en Vervoer, 2009.

(2)  Analyse Bond Beter Leefmilieu Mobiliteitsstudie juli 2010: http://www.bondbeterleefmilieu.be/page.php/30/522/12509

(3)  Zie volledige analyse van het platform Modal Shift (waar ook Greenpeace, Bral vzw, Fietsersbond en Inter-Environnement Bruxelles deel van uitmaken) van het strategisch MER: http://www.greenpeace.org/belgium/nl/pers/rapporten/nota-modal-shift/

De actie gaat door do 16 februari 9u30 aan het BIP, Brussels Info Punt, op het Koningsplein 1000 Brussel

Contact :

Joeri Thijs, Greenpeace: 0496/26.31.92

Jeroen Verhoeven, stafmedewerker mobiliteit, Brusselse Raad voor het Leefmilieu

T02 217 56 33 | M 0477 46 31 81

 

Fichier attachéTaille
120216_pb_actie_bxl_regering_mer_r0.doc133.5 Ko

Recente persberichten:

Communiqué de presse: Platform Pentagone | Habitants, commerçants, associations se réunissent dans une nouvelle plate-forme

Plusieurs comités d’habitants, commerçants et associations se réunissent dans une nouvelle plateforme : Platform Pentagone. Le but de cette plateforme est de rassembler les critiques constructives qui s’élèvent face à la vision dépassée de la Ville de Bruxelles concernant l’avenir du Pentagone. Les membres de la plateforme appellent comités, associations, commerçants et habitants à souscrire aux 12 revendications ci-dessous afin de jeter les bases d’un avenir plus ambitieux et plus respectueux de l’environnement pour le centre de Bruxelles.

Communiqué de presse: Nouveaux parkings dans le Pentagone: 'nouvelles ambitions, solutions dépassées'

Le BRAL, l'ARAU et IEB s'opposent fermement à la création de nouveaux parkings dans le centre-ville. La Ville doit obtenir de la Région des engagements fermes et concrets de réduction de la pression automobile partout et tout le temps et apporter des solutions créatives aux problèmes de mobilité en donnant la priorité aux transports en commun et à la mobilité douce.

Communiqué de Presse: Porte de Ninove : le tram au milieu de la chaussée de Ninove, une bien meilleure option

Trois ans après la réunion de concertation du 27 septembre 2011, un permis est sur le point d'être délivré par le Fonctionnaire délégué pour le projet controversé d’aménagement des espaces publics, voiries et parc à la Porte de Ninove.

Persbericht: “Milieubeweging krijgt gelijk in zaak Uplace”

De Raad van State heeft met haar arrest van 17 juni 2014 opnieuw een bom gelegd onder het megawinkelcomplex van Uplace Machelen. Door dit Arrest verdwijnt de rechtsgrond die het mogelijk maakt om aan de bouw van Uplace te beginnen. Milieuorganisaties BRAL, BBL en Greenpeace zijn tevreden dat hun juridische strijd iets oplevert en dat de Rvs de argumenten volgt die ze al jaren aanhalen, maar betreuren dat er zoveel tijd en geld in een project is gestopt die al van bij het begin gecontesteerd was. De tijd is aangebroken om werk te maken van een geïntegreerd en duurzaam economisch project voor de Brusselse noordrand. 

BRAL, BBL en Greenpeace tevreden met vernietiging milieuvergunning Uplace

De Raad van State heeft met ​het​ arrest van 28 mei 2014 een bom gelegd onder het megawinkelcomplex van Uplace Machelen. De Raad bevestigt​ ​wat de auditeur reeds aangekondigde: de Vlaamse regering heeft in het milieuvergunningsdossier van de NV Uplace een fout gemaakt en zich ​partijdig opgesteld. Bond Beter Leefmilieu (BBL), Greenpeace en ​de Brusselse Raad voor het Leefmilieu (​BRAL​)​​ ​zijn verheugd over de​ze​ ​ uitspraak ​die mobiliteit en luchtkwaliteit​ ​in de regio ten goede komt​,​ en vragen de volgende regering werk te maken van een kernversterkend beleid door geen nieuwe ​mega​winkelcentra meer toe te laten.

Pages