Persbericht: "Brussel, verzet u tegen het betondenken"

Communiqués de presse

press releasesIci se trouvent tous les communiqués de presse de Bral. Abonnez-vous à notre newslettre BRALbrief ou à notre flux RSS pour recevoir régulièrement nos communiqués de presse et analyses. Et pour les recevoir directement dans votre boîte aux lettres, envoyez un email à bral@bralvzw.be avec "inscription mailing presse" en objet.

Brussel, 16 februari 2012

Een tiental vertegenwoordigers van Greenpeace, Bral vzw, Fietsersbond Brussel en Inter-Environnement Bruxelles voerden vandaag donderdag een ludieke actie bij de wekelijkse bijeenkomst van de Brusselse regering. In de komende weken moet het Brussels gewest zich uitspreken over het milieu-effectenrapport van een mogelijke verbreding van de Brusselse ring, een plan van de Vlaamse regering. De actievoerders overhandigden een drilboor aan Brussels Minister-President Charles Picqué “om zich te verzetten tegen het betonbeleid van de Vlaamse regering”.

De actievoerders wijzen met de actie op de toename van verkeer én van uitstoot die een bredere Ring zou veroorzaken. Dat is in totale tegenspraak met het streven naar een betere luchtkwaliteit én de Brusselse doelstelling om de verkeersdruk in de hoofdstad met 20% te doen dalen. Woordvoerder Joeri Thijs van Greenpeace: “Wij verwachten van de Brusselse regering dat zij zich verzet tegen een verbreding van de Ring en onomwonden pleit voor structurele en duurzame oplossingen zoals rekeningrijden. Nog meer verkeer op de Brusselse ring – wat het onvermijdelijke gevolg is van extra rijstroken – dreigt op termijn de hoofdstad dood te knijpen.” Tijdens de spits is immers meer dan de helft van het verkeer op de Ring  gerelateerd aan Brussel (1). Als het verkeer op de de ring toeneemt met 30% (2) zet dat automatisch meer druk op de bottle-necks in de binnenstad, met nog meer verkeersellende als gevolg. De actievoerders vragen zich af hoe bijvoorbeeld Meiserplein of Keizer-Karellaan zo’n stijgende verkeersdruk vanuit de ring kunnen opvangen en hoe dat kan gepaard gaan met een daling van het Brusselse verkeer met 20%.

Milieu-effectenrapport (MER) gemanipuleerd

Uit het Vlaams milieu-effectenrapport dat de Brusselse regering vandaag bespreekt blijkt hoe zeer de Vlaamse regering die extra rijstroken op de Ring wil. “Op basis van manipulatieve methodes schuift dit rapport de verbreding van de Ring als beste oplossing naar voor. Nochtans blijkt opnieuw overduidelijk dat een alternatief scenario – zonder nieuwe infrastructuur en mét  rekeningrijden, beter openbaar vervoer en fietssnelwegen – op alle vlakken beter scoort dan extra rijstroken. Ook de afname van het verkeer in Brussel dat het rapport tracht toe te wijzen aan de aanpassing van de Ring, blijkt bijna volledig toe te schrijven aan deze alternatieve maatregelen. Dat men dit tracht te verdoezelen zegt veel over de vastberadenheid waarmee de Vlaamse regering deze verbreding door onze strot wil rammen”. Ook op vlak van gezondheid worden ronduit foute conclusies getrokken (3).

“Dit rapport is op een zodanig manipulatieve wijze opgesteld, dat het Brussels Gewest het zonder aarzelen naar de prullenmand kan verwijzen. Het mobiliteitsprobleem in en rond de hoofdstad verdient beter dan het kortzichtige betonbeleid van de Vlaamse regering. Wat we nodig hebben is een serieuze en evenwichtige aanpak die opteert voor échte oplossingen”, besluit Joeri Thijs.

Noten voor de redactie

(1)  “Herkomst-Bestemmingsanalyse van het verkeer op de Ring van Brussel (R0)”, Verkeerscentrum – Kenniscentrum Verkeer en Vervoer, 2009.

(2)  Analyse Bond Beter Leefmilieu Mobiliteitsstudie juli 2010: http://www.bondbeterleefmilieu.be/page.php/30/522/12509

(3)  Zie volledige analyse van het platform Modal Shift (waar ook Greenpeace, Bral vzw, Fietsersbond en Inter-Environnement Bruxelles deel van uitmaken) van het strategisch MER: http://www.greenpeace.org/belgium/nl/pers/rapporten/nota-modal-shift/

De actie gaat door do 16 februari 9u30 aan het BIP, Brussels Info Punt, op het Koningsplein 1000 Brussel

Contact :

Joeri Thijs, Greenpeace: 0496/26.31.92

Jeroen Verhoeven, stafmedewerker mobiliteit, Brusselse Raad voor het Leefmilieu

T02 217 56 33 | M 0477 46 31 81

 

Fichier attachéTaille
120216_pb_actie_bxl_regering_mer_r0.doc133.5 Ko

Recente persberichten:

Communiqué de presse: "Les travailleurs et les commerçants indépendants payeront le prix de la concurrence issue de la création des trois centre commerciaux"

Malgré les derniers rebondissements fragilisant les trois projets de méga-centres commerciaux (Néo et Dockx Brussels à Bruxelles et Uplace à Machelen), ceux-ci ne sont pas pour autant remis en question et la plate-forme inter-régionale pour une politique économique durable reste inquiète des conséquences néfastes diverses de ceux-ci notamment du point de vue socio-économique.


 

 

Stads-, milieu- en fietsverenigingen vragen uitvoering Fiets-GEN

Vandaag kwamen een 100-tal fietsers vanuit Brussel en Vlaanderen elkaar tegemoet gefietst langs het kanaal Brussel-Charleroi. De fietstocht met ontbijt is een actie van stadsbeweging BRAL, de Fietsersbond, Gracq (Les cyclistes quotidiens) en Regionaal Landschap Pajottenland en Zennevallei. Hiermee willen ze alle bevoegde politici motiveren om werk te maken van de Kanaalroute en de andere geplande fietssnelwegen. Aan de fietstocht namen ook Brussels minister Pascal Smet, Brussels staatssecretaris Bianca Debaets en kabinetsmedewerkers van Vlaams mobiliteitsminister Ben Weyts en gedeputeerde Tom Dehaene deel. Ze kregen een dossier van de Fietsersbond met knelpunten en oplossingen voor deze belangrijkste fietssnelweg.

Créer trois centres commerciaux rend nul et non avenu tout investissement dans la politique de mobilité

La Région flamande a mis son Plan stratégique d'aménagement pour la Périphérie urbaine flamande de Bruxelles (VSGB) à l'enquête publique, lequel intègre le projet de centre commercial U-Place (82.000 m²). Ce dernier est séparé de quelques kilomètres à peine du projet NEO, autre grand projet immobilier incluant notamment un centre de congrès mais également un méga-shopping center (72.000 m²) sur le plateau du Heysel. Un peu plus bas, vers le sud, un troisième centre commercial, Docks Bruxsel (45.000 m²), est déjà en construction le long du canal à hauteur du pont Van Praet. 

Plan de mobilité du Pentagone: "La Ville de Bruxelles doit respecter la loi."

Trois associations environnementales bruxelloises, ARAU, BRAL et Inter-Environnement Bruxelles, ont introduit un recours au Conseil d’Etat au sujet du PLAN de mobilité du Pentagone voté par le Conseil communal de la Ville de Bruxelles le 1er décembre 2014.

"Tour & Taxis: pas de permis pour le bâtiment Meander sans plan cohérent"

Le BRAL, mouvement urbain pour Bruxelles, demande que le nouvel immeuble de bureaux destiné à la Communauté flamande ne bénéficie d’aucun permis aussi longtemps que la principale zone d’habitat du site de Tour & Taxis ne sera pas dotée d’un plan cohérent (T&T). Selon le BRAL, « la planification de cette zone cruciale fait actuellement défaut, un avis que partagent d’ailleurs plusieurs services régionaux ». Pour mémoire, le BRAL suit de près ce dossier de T&T depuis la fin des années 1990. 

Pages