Persbericht: “Interregionaal Platform tegen shoppingcenter NEO op de Heizel”

De 9 leden van het Interregionaal Platform voor een Duurzame Economie dienen formeel bezwaar in tegen de komst van een  shoppingcenter van 72.000 m² op de Heizelvlakte. Het megalomane project strookt niet met het huidige Gewestelijk Bestemmingsplan (GBP), betekent een gevaar voor de bestaande handelskernen in Brussel en de Rand en gaat voor nog meer files en dus luchtverontreiniging zorgen op de Ring rond Brussel. Vandaag start het openbaar onderzoek voor een wijziging van het GBP.

De Stad Brussel lanceerde vorige week een oproep tot kandidaten om in het kader van het NEO-project, de herontwikkeling van 67 ha van de Heizelvlakte, een shoppingcentrum te bouwen op het Heizelplateau. De Stad Brussel wil daar dus een shoppingcomplex dat bijna zo groot als is Uplace en Just under the Sky samen. Het Platform kant zich trouwens ook tegen de komst van deze twee megacomplexen. Alle informatie hierover bundelen ze op www.shoppingmonster.be.

Het Interregionaal Platform voor een duurzame economische ontwikkeling van Brussel en de Rand roept bewoners, handelaarsverenigingen en gemeentebesturen uit Brussel en de Rand op om deze wijziging in het Gewestelijk Bestemmingsplan (GBP) voor NEO te bestrijden, om volgende redenen:

• De plannen voor een shoppingcenter op de Heizel zijn in tegenstrijd met het huidige Gewestelijk Bestemmingsplan, dat de voorrang wil geven de verdere toeristische ontwikkeling van dit gebied. Het Gewest opent vandaag, 15 mei,  het openbaar onderzoek voor de wijziging van het huidige GBP. In het gewijzigde GBP krijgt de Stad Brussel vrij spel om het Heizelplateau vol te bouwen met onder meer een megalomaan shoppingcentrum.
  • Shoppingcenter NEO wil ook Vlaamse en Waalse  klanten aan trekken. Want de Heizel mag dan wel vlot bereikbaar zijn met de metro vanuit het centrum van Brussel, de bereikbaarheid vanuit Vlaanderen en Wallonië is uitsluitend met de auto gegarandeerd. De files op de Ring gaan hierdoor nog langer worden. Zo wordt het moeilijk om de mobiliteitsdoelstellingen van het Gewest en de Europese verplichtingen met betrekking tot de luchtkwaliteit te behalen. Het is trouwens opmerkelijk dat in de mobiliteitsstudie geen alternatieven werden onderzocht, wat wettelijk verplicht is, laat staan dat er oplossingen zijn gevonden voor de mobiliteitsproblemen die dit project zal creëren.
  • Bovendien betekent het shoppingcenter ook een verzwakking van het huidige winkelaanbod in de binnenstad en in de omliggende handelswijken. Alweer moeten we vaststellen dat de Stad de voorkeur geeft aan perifere commerciële ontwikkelingen, in plaats van te investeren in de leefbaarheid en de aantrekkelijkheid van de binnenstad. Dat laatste is nochtans een prioriteit voor het Gewest. De Stad heeft ook haar belofte om in overleg te gaan met de Brusselse handel niet nageleefd.
  • Het Gewest en de Stad willen met het NEO-project het internationaal toeristisch potentieel van het Heizelplateau versterken.  Maar de meest opvallende ingrepen in het NEO-project zijn enerzijds de komst van shoppingcentrum én het verwijderen van Mini-Europa en Océade, samen met het Atomium de meest succesvolle attracties op de Heizel. Het Platform betwijfelt sterk de meerwaarde voor het toerisme en de internationale aantrekkingskracht van een mega-shoppingcenter.

Het Interregionaal Platform bereidt een bezwaar voor dat zal ingediend worden naar aanleiding van het openbaar onderzoek tot wijziging van het GBP (15 mei tot 13 juli). Het Platform roept alle belanghebbenden op om kennis te nemen van het dossier. Gezien het om een omvangrijk dossier gaat, dat nog veel andere thema’s bevat dan het Heizelplateau, kunnen de organisaties van het Platform de bewoners, ondernemers en gemeentebesturen bijstaan om hun opmerkingen en bezwaren te formuleren. Er kan daarover contact genomen worden met onderstaande organisaties.

>> Le communiqué de presse: version en FR

CONTACT

Joost Vandenbroele - stafmedewerker stedenbouw BRAL – Brusselse Raad voor het Leefmilieu - 0473/853537

Myriam Gerard - gewestsecretaris ACV Brussel – 0497/026924

Ben Debognies - gewestsecretaris ACV Halle–Vilvoorde - 0475/841348

Tomas Borremans - stafmedewerker ACW Brussel–Halle Vilvoorde – 0479/62 30 62

Nancy Van Espen - directeur UNIZO Vlaams–Brabant & Brussel -0477/291871

Anton Van Assche - Adviseur Brusselse aangelegenheden UNIZO Studiedienst  0478/444.119.

Francine Werth - FNUCM – Secrétaire Patronal Bruxelles - 0473/985564

Erik Grietens - beleidsmedewerker BBL - Bond Beter Leefmilieu - 0474/406394

Claire Scohier - stafmedewerker IEB – Inter-Environnement Bruxelles - 0473/667505

Plan de mobilité du Pentagone: "La Ville de Bruxelles doit respecter la loi."

Trois associations environnementales bruxelloises, ARAU, BRAL et Inter-Environnement Bruxelles, ont introduit un recours au Conseil d’Etat au sujet du PLAN de mobilité du Pentagone voté par le Conseil communal de la Ville de Bruxelles le 1er décembre 2014.

"Tour & Taxis: pas de permis pour le bâtiment Meander sans plan cohérent"

Le BRAL, mouvement urbain pour Bruxelles, demande que le nouvel immeuble de bureaux destiné à la Communauté flamande ne bénéficie d’aucun permis aussi longtemps que la principale zone d’habitat du site de Tour & Taxis ne sera pas dotée d’un plan cohérent (T&T). Selon le BRAL, « la planification de cette zone cruciale fait actuellement défaut, un avis que partagent d’ailleurs plusieurs services régionaux ». Pour mémoire, le BRAL suit de près ce dossier de T&T depuis la fin des années 1990.

Communiqué de presse: Platform Pentagone | Habitants, commerçants, associations se réunissent dans une nouvelle plate-forme

Plusieurs comités d’habitants, commerçants et associations se réunissent dans une nouvelle plateforme : Platform Pentagone. Le but de cette plateforme est de rassembler les critiques constructives qui s’élèvent face à la vision dépassée de la Ville de Bruxelles concernant l’avenir du Pentagone. Les membres de la plateforme appellent comités, associations, commerçants et habitants à souscrire aux 12 revendications ci-dessous afin de jeter les bases d’un avenir plus ambitieux et plus respectueux de l’environnement pour le centre de Bruxelles.

Communiqué de presse: Nouveaux parkings dans le Pentagone: 'nouvelles ambitions, solutions dépassées'

Le BRAL, l'ARAU et IEB s'opposent fermement à la création de nouveaux parkings dans le centre-ville. La Ville doit obtenir de la Région des engagements fermes et concrets de réduction de la pression automobile partout et tout le temps et apporter des solutions créatives aux problèmes de mobilité en donnant la priorité aux transports en commun et à la mobilité douce.

Communiqué de Presse: Porte de Ninove : le tram au milieu de la chaussée de Ninove, une bien meilleure option

Trois ans après la réunion de concertation du 27 septembre 2011, un permis est sur le point d'être délivré par le Fonctionnaire délégué pour le projet controversé d’aménagement des espaces publics, voiries et parc à la Porte de Ninove.