Communiqués de presse

press releasesIci se trouvent tous les communiqués de presse de Bral. Abonnez-vous à notre newslettre BRALbrief ou à notre flux RSS pour recevoir régulièrement nos communiqués de presse et analyses. Et pour les recevoir directement dans votre boîte aux lettres, envoyez un email à bral@bralvzw.be avec "inscription mailing presse" en objet.

Stads-, milieu- en fietsverenigingen vragen uitvoering Fiets-GEN

"Fietssnelwegen tussen Vlaanderen en Brussel: nog werk aan de winkel”

Stads-, milieu- en fietsverenigingen vragen uitvoering Fiets-GEN

Vandaag kwamen een honderdtal fietsers vanuit Brussel en Vlaanderen elkaar tegemoet gefietst langs het kanaal Brussel-Charleroi. De fietstocht met ontbijt is een actie van stadsbeweging BRAL, de Fietsersbond, Gracq (Les cyclistes quotidiens) en Regionaal Landschap Pajottenland en Zennevallei. Hiermee willen ze alle bevoegde politici motiveren om werk te maken van de Kanaalroute en de andere geplande fietssnelwegen.

Aan de fietstocht namen ook Brussels minister Pascal Smet, Brussels staatssecretaris Bianca Debaets en kabinetsmedewerkers van Vlaams mobiliteitsminister Ben Weyts en gedeputeerde Tom Dehaene deel. Ze kregen een dossier van de Fietsersbond met knelpunten en oplossingen voor deze belangrijkste fietssnelweg.

Tussen Vlaanderen en Brussel zijn al lang fietssnelwegen gepland. Het Fiets-GEN of Gewestelijk ExpresNet moet een fietsnetwerk worden dat beide gewesten met elkaar verbindt via hoogwaardige fietsroutes. Hiermee willen de verschillende overheden pendelaars veilig, snel en duurzaam van en naar de hoofdstad brengen. De Kanaalroute is een belangrijk lijn op dit netwerk en zou prioritair worden aangepakt.

Ondanks vele beloftes valt er weinig vooruitgang te bespeuren voor het Fiets-GEN in het algemeen en de Kanaalroute in het bijzonder. Nochtans zijn investeringen in fietsinfrastructuur de efficiëntste oplossing voor het mobiliteitsprobleem. Fietswegen aanleggen is heel wat goedkoper dan de ontwikkeling van nieuwe tramlijnen of autosnelwegen en leveren ook een maatschappelijke winst op”, zegt Joost Vandenbroele van BRAL.

Volgens de organisatoren kunnen enkele maatregelen op korte termijn al veel verbeteren. “Het is essentieel om enkele grote en gevaarlijke kruispunten heraan te leggen op een fietsvriendelijke manier, zoals de Sainctelettebrug en de oversteek met de Ninoofsesteenweg in Brussel. In Halle is de Roggemanskaai de belangrijkste ontbrekende schakel van de zuidelijke kanaalroute. We vragen dat de jaagpaden echt brede, comfortabele en veilige fietssnelwegen worden die zo een volwaardig alternatief kunnen vormen voor het gemotoriseerde verkeer”, aldus Roel De Cleen van de Fietsersbond.

Om dit te realiseren is een betere samenwerking nodig tussen de verschillende overheden. Naast de twee gewesten zijn heel wat lokale gemeentebesturen, de provincie Vlaams-Brabant en Waterwegen en Zeekanaal bevoegd. “We vragen dat de Vlaamse en Brusselse ministers van Mobiliteit en Openbare Werken hun verantwoordelijkheid nemen. Ze moeten samen de coördinatie op zich nemen en samen met de gemeentebesturen werk maken van deze hoogwaardige fietsverbinding”, klinkt het.

Het aandeel fietsverplaatsingen in Brussel en de Rand ligt onder de 4%, terwijl het aandeel korte verplaatsingen in dit stedelijk gebied zeer hoog is. In Brussel en de Vlaamse Rand zijn 71% van de verplaatsingen korter dan 15 km en het aandeel verplaatsingen korter dan 5 km bedraagt 51%. Een zeer groot aandeel van deze korte verplaatsingen gebeurt vandaag met de auto, onder meer omwille van een gebrek aan veilige en comfortabele fietsinfrastructuur.

Het aantal fietsers op de Kanaalroute bedraagt momenteel 300 tot 500 per dag. Volgens de verenigingen is een veilig en comfortabel fietsnetwerk cruciaal om het fietsgebruik te doen stijgen en de mobiliteitsproblemen in Brussel en Vlaams-Brabant op te lossen.

Alle info over de Kanaalroute en het project Brussel-Halle-Brussel vind je op de website van BRAL.

Contact:
Joost Vandenbroele
(BRAL, Stadsbeweging voor Brussel) - 0473 85 35 37
Roel De Cleen (Fietsersbond – vertrekpunt Brussel): 0486 30 66 04 – Dirk Dedoncker (Fietsersbond – vertrekpunt Halle): 0478 830 812
Marleen Maldeghem (RLPZ): 0478 65 64 14

Met steun van de provincie Vlaams-Brabant en de Vlaamse Landmaatschappij in het kader van projectoproep ‘Quickwins Vlaamse Rand’
 
Fichier attachéTaille
20150507_persbericht_kanaalroute.pdf136.28 Ko

Recente persberichten:

Stads-, milieu- en fietsverenigingen vragen uitvoering Fiets-GEN

Vandaag kwamen een 100-tal fietsers vanuit Brussel en Vlaanderen elkaar tegemoet gefietst langs het kanaal Brussel-Charleroi. De fietstocht met ontbijt is een actie van stadsbeweging BRAL, de Fietsersbond, Gracq (Les cyclistes quotidiens) en Regionaal Landschap Pajottenland en Zennevallei. Hiermee willen ze alle bevoegde politici motiveren om werk te maken van de Kanaalroute en de andere geplande fietssnelwegen. Aan de fietstocht namen ook Brussels minister Pascal Smet, Brussels staatssecretaris Bianca Debaets en kabinetsmedewerkers van Vlaams mobiliteitsminister Ben Weyts en gedeputeerde Tom Dehaene deel. Ze kregen een dossier van de Fietsersbond met knelpunten en oplossingen voor deze belangrijkste fietssnelweg.

Créer trois centres commerciaux rend nul et non avenu tout investissement dans la politique de mobilité

La Région flamande a mis son Plan stratégique d'aménagement pour la Périphérie urbaine flamande de Bruxelles (VSGB) à l'enquête publique, lequel intègre le projet de centre commercial U-Place (82.000 m²). Ce dernier est séparé de quelques kilomètres à peine du projet NEO, autre grand projet immobilier incluant notamment un centre de congrès mais également un méga-shopping center (72.000 m²) sur le plateau du Heysel. Un peu plus bas, vers le sud, un troisième centre commercial, Docks Bruxsel (45.000 m²), est déjà en construction le long du canal à hauteur du pont Van Praet. 

Plan de mobilité du Pentagone: "La Ville de Bruxelles doit respecter la loi."

Trois associations environnementales bruxelloises, ARAU, BRAL et Inter-Environnement Bruxelles, ont introduit un recours au Conseil d’Etat au sujet du PLAN de mobilité du Pentagone voté par le Conseil communal de la Ville de Bruxelles le 1er décembre 2014.

"Tour & Taxis: pas de permis pour le bâtiment Meander sans plan cohérent"

Le BRAL, mouvement urbain pour Bruxelles, demande que le nouvel immeuble de bureaux destiné à la Communauté flamande ne bénéficie d’aucun permis aussi longtemps que la principale zone d’habitat du site de Tour & Taxis ne sera pas dotée d’un plan cohérent (T&T). Selon le BRAL, « la planification de cette zone cruciale fait actuellement défaut, un avis que partagent d’ailleurs plusieurs services régionaux ». Pour mémoire, le BRAL suit de près ce dossier de T&T depuis la fin des années 1990. 

Communiqué de presse: Platform Pentagone | Habitants, commerçants, associations se réunissent dans une nouvelle plate-forme

Plusieurs comités d’habitants, commerçants et associations se réunissent dans une nouvelle plateforme : Platform Pentagone. Le but de cette plateforme est de rassembler les critiques constructives qui s’élèvent face à la vision dépassée de la Ville de Bruxelles concernant l’avenir du Pentagone. Les membres de la plateforme appellent comités, associations, commerçants et habitants à souscrire aux 12 revendications ci-dessous afin de jeter les bases d’un avenir plus ambitieux et plus respectueux de l’environnement pour le centre de Bruxelles.

Pages