Mobilité

Le Bral plaide pour une autre mobilité à Bruxelles. Nous trouvons les rues trop larges alors que les trottoirs et les pistes cyclables sont trop étroits. Nous voulons moins de voitures et donc moins de bruit et de pollution. Nous ne voulons pas de tunnels qui inondent le centre-ville de circulation routière. Nous voulons que les bus et les trams puissent circuler plus vite, et à plus grande fréquence. Un réseau de transport public plus dense/plus complet/au maillage plus complexe, avec des trams et des bus en site propre est à nos yeux essentiel/indispensable. Nous préconisons une politique cyclable proactive et que Bruxelles soit/redevienne accueillante pour les piétons. Nous voulons que le RER serve également à Bruxelles/aux Bruxellois et nous nous opposons à l'élargissementdu ring (R0)

Brussel-Halle-Brussel: 2 'interregionale fietstochten' vragen meer aandacht voor Fiets-GEN (1 en 7 mei)

Met twee fietstochten op 1 mei op 7 mei willen stadsbeweging BRAL en Regionaal landschap Pajottenland & Zennevallei het fiets-GEN promoten als efficiënte fiets-as voor woon-werkverkeer én als recreatieve as. Ze krijgen daarbij de steun van de Fietsersbond, GRACQ en Coördinatie Zenne. "Vlamingen en Brusselaars slaan de handen in elkaar om te tonen dat er een alternatief is voor de wagen om je te verplaatsen tussen Brussel en de Rand. Want zowel Vlaanderen als Brussel zijn gebaat bij minder files en minder luchtverontreiniging", klinkt het. Inschrijven kan via www.brusselhallebrussel.be. Op 7 mei zullen ook verschillende politici uit Vlaams-Brabant en Brussel aanwezig zijn. 

Doe mee met Bike Experience !

Doe mee met Bike Experience ! Fiets je elke dag? Help dan een beginner in het zadel en doe mee als Coach! Wil je graag vlot leren fietsen in het Brussels verkeer? Kan je al fietsen? Doe dan mee als Biker! Bike Experience stelt Biker-Coach koppels samen en biedt vorming op maat voor beide. Van 27 april tot 6 mei gaan alle Bikers de uitdaging aan om naar het werk te fietsen. De eerste drie dagen helpt een Coach zijn of haar Biker onderweg met goede raad. Schrijf in op www.bikeexperience.be vóór 21 april (vanaf 21 februari voor de Coaches en vanaf 21 maart voor de Bikers).

Plan de mobilité du Pentagone: "La Ville de Bruxelles doit respecter la loi."

Trois associations environnementales bruxelloises, ARAU, BRAL et Inter-Environnement Bruxelles, ont introduit un recours au Conseil d’Etat au sujet du PLAN de mobilité du Pentagone voté par le Conseil communal de la Ville de Bruxelles le 1er décembre 2014.

BRAL-standpunt: heraanleg centrale lanen en het circulatieplan

Het verloop van de “algemene vergadering” – eerder een info-bijeenkomst - die Stad Brussel op donderdag 22 januari in de Ancienne Belgique organiseerde, heeft de gemoederen bij de Brusselaars opnieuw beroert. BRAL, stadsbeweging voor Brussel, trekt mee aan het overleg binnen het Platform Pentagone en Platform No4 Parkings en maakt tussentijds volgende bedenkingen bij het lopende proces.

Le Bral et le monde médical, même combat

Smog over het stadhuis © Hannes de Geest

La pollution atmosphérique restera un problème majeur de cette ville dans les années à venir. En tant qu'association de défense de la ville et de l'environnement, le Bral écrit depuis 40 ans déjàsur ce problème. Aujourd'hui, nous trouvons auprès des Mutualités chrétiennes un allié qui partage la même préoccupation. Philippe Lamotte explique dans un article de la revue 'En Marche' l'importance de la qualité de l'air pour notre santé.

Brussel lage emissie stad?

"En dehors des grands 'pics', l'impact sanitaire dela pollution indiffère beaucoup de mandataires et ... les citoyens eux-mêmes", schrijft Phillippe Lamotte. Het nieuwe regeerakkoord blijkt hem gelijk te geven. Nochtans: aanvankelijk was ons enthousiasme gewekt. De regering leek van plan heel het Gewest om te vormen tot Low Emission Zone. De definitieve tekst zet echter een domper op de feestvreugde. 

Nieuw project Parking 58: eerbetoon aan de tijdsgeest

… van de jaren ’50.  Nóg meer auto’s naar het centrum van Brussel zuigen en nog maar eens inzetten op kantoren kunnen we enkel  een anachronisme noemen. Bovendien: 847 parkeerplaatsen vergunnen én tegelijkertijd uitzoeken hoe men de mobiliteit in de Vijfhoek wil organiseren, is de wereld op zijn kop.  Wij zien de huidige plannen dan ook liefst afgevoerd of op z’n minst uitgesteld tot we het volledige mobiliteitsplan van de Stad Brussel  kennen.

Communiqué de presse: Nouveaux parkings dans le Pentagone: 'nouvelles ambitions, solutions dépassées'

Le BRAL, l'ARAU et IEB s'opposent fermement à la création de nouveaux parkings dans le centre-ville. La Ville doit obtenir de la Région des engagements fermes et concrets de réduction de la pression automobile partout et tout le temps et apporter des solutions créatives aux problèmes de mobilité en donnant la priorité aux transports en commun et à la mobilité douce.

Publication: "Comment Bruxelles et la périphérie peuvent-elles partager des gains communs?"

Productive BXL était un trajet intensif entamé au début de l’année 2014 par le BRAL, Architecture Workroom et BBL dans l’intention de répondre sans parti pris à la question suivante : comment faire en sorte que Bruxelles et son hinterland retrouvent un statut de métropole productive ? Le résultat de ce trajet intterrégionale en est une publication illustrée PRODUCTIVE BXL qui présente 6 recommandations concrètes inspirées d’exemples étrangers ainsi que des nouvelles cartes de la métropole bruxelloise. Téléchargez la publication version ISSUU ici.

Wil jij ook uit de file? Of wil je de file uit je buurt?

Beste Bral-fan. Beweging.net heeft een campagne in de steigers staan: Uit de file. Het wordt een campagne voor pendelaars en bewoners in de rand van Brussel. Een positieve campagne, niet tegen de auto. Wel voor infrastructuur voor mobiliteitsalternatieven. VOOR Brabantnet (De Lijn) VOOR fietssnelwegen  VOOR bussen, treinen en overstapparkings (fietsen en auto’s). Beweging.net willen graag in het najaar vanaf september starten met een campagne rond de tramlijnen die De Lijn wil uitbouwen ten noorden van Brussel. Interesse? Zin om mee te werken? Klik door.

Pages

S'abonner à Mobilité