Plutôt 2,1 milliards d’économies sur le rail ou... 17,5 milliards sur les voitures de société ?

Et si le gouvernement réformait le système fiscal des voitures de société plutôt que de presser financièrement le groupe SNCB ? Cela au nom d’une meilleure mobilité. En outre, cela rapporterait beaucoup plus... Une carte blanche parue dans Le Soir du 3 décembre et signée par Inter-Environnement Wallonie, Inter-Environnement Bruxelles, le Bral et Greenpeace.

40 jaar actie voor een beter Brussel

Inter-Environnement Bruxelles (IEB) en de Brusselse Raad voor het Leefmilieu (Bral) vieren dit jaar beiden hun 40ste verjaardag. De twee organisaties zijn dus al 40 jaar naast en met elkaar aan het strijden voor een beter Brussel. Een ideale aanleiding om de twee jarigen rond de tafel te zetten en stil te staan bij (o.m.) hun ontstaan, de rol van de wijkcomités, hun eigen rol en de rol van het communautaire. En kunnen we eigenlijk wel spreken over milieuverenigingen?

Le Bral et le monde médical, même combat

Smog over het stadhuis © Hannes de Geest

La pollution atmosphérique restera un problème majeur de cette ville dans les années à venir. En tant qu'association de défense de la ville et de l'environnement, le Bral écrit depuis 40 ans déjàsur ce problème. Aujourd'hui, nous trouvons auprès des Mutualités chrétiennes un allié qui partage la même préoccupation. Philippe Lamotte explique dans un article de la revue 'En Marche' l'importance de la qualité de l'air pour notre santé.

Brussel lage emissie stad?

"En dehors des grands 'pics', l'impact sanitaire dela pollution indiffère beaucoup de mandataires et ... les citoyens eux-mêmes", schrijft Phillippe Lamotte. Het nieuwe regeerakkoord blijkt hem gelijk te geven. Nochtans: aanvankelijk was ons enthousiasme gewekt. De regering leek van plan heel het Gewest om te vormen tot Low Emission Zone. De definitieve tekst zet echter een domper op de feestvreugde. 

Bottom up uit frustratie?

Zijn we met ons allen getuigen van de geboorte van een doe-democratie, waarin collectieven zelf de samenleving vorm geven ? Of zijn deze nieuwe bottom-up initiatieven vooral kleine, veilige havens voor mensen die wegvluchten voor hun eigen machteloosheid ? Zijn ze een stap naar een duurzame samenleving of eerder een kweekvijver voor apathie ? 

Deux fois bottom up

Et à Bruxelles? Les initiatives citoyennes qui naissent un peu partout sont-elles des écoles de la démocratie ou plutôt des petits refuges pour des personnes qui ne veulent plus entendre parler de politique, comme le constatent les sociologues Tonkens et Eliasoph pour les Pays-Bas et les USA? Examinons deux cas bruxellois.

 

Communiceren in een veranderende stad

BRAL wil impact hebben op Brussel. Dat wil zeggen dat we er alles aan doen om – we zijn ambitieus – iedereen ervan te overtuigen dat het mogelijk is om van Brussel een betere en duurzamere stad te maken. Om dat te bereiken moeten we onze visie zo efficiënt en gericht mogelijk verspreiden en verkopen. En moeten we die visie ook aftoetsen en confronteren met andere visies. Dat heet communicatie. Omdat Brussel snel evolueert, dringen er zich ook een aantal verschuivingen op in de BRAL-communicatie. 

Bral, stadsbeweging voor Brussel

Van bij de start streed Bral als stadsbeweging voor een meer leefbare stad, meer inspraak en een duurzamere mobiliteit. De stad moest beschermd worden tegen de invasie van stadsautostrades, kantooruitbreiding en speculatieve verkrotting ! We stonden niet alleen in deze strijd. Langs Franstalige kant stonden IEB en ARAU mee op de barricaden. Gelukkig liet 40 jaar actie voor een beter Brussel zijn sporen na. 

Nieuw project Parking 58: eerbetoon aan de tijdsgeest

… van de jaren ’50.  Nóg meer auto’s naar het centrum van Brussel zuigen en nog maar eens inzetten op kantoren kunnen we enkel  een anachronisme noemen. Bovendien: 847 parkeerplaatsen vergunnen én tegelijkertijd uitzoeken hoe men de mobiliteit in de Vijfhoek wil organiseren, is de wereld op zijn kop.  Wij zien de huidige plannen dan ook liefst afgevoerd of op z’n minst uitgesteld tot we het volledige mobiliteitsplan van de Stad Brussel  kennen.

Pages

S'abonner à Front page feed