22/3 Promenade "Planning urbain à Bruxelles" (Louis-Paul Boon et Bral)

© canalPARKbxl gvda

On ne compte plus les plans de développement et les rapports stratégiques qui  ont dessiné les lignes directrices du développement urbain de la Région de Bruxelles Capitale depuis sa création. Un grand nombre de ces objectifs et programmes ambitieux sont pourtant restés lettre morte. Citons par exemple les domaines de levier de l'ancien plan de Développement régional, tels que les sites de Schaerbeek-Formation et Tour et Taxis. Beaucoup de plans, une mise en œuvre limitée, un gouvernement inefficace, qui nie ses responsabilités: cela  restera l'image dominante du développement urbain de Bruxelles ou y aura-t-il un changement de direction radical?  
 

Stadsbeweging BRAL betrokken bij 3 projecten EXPO WE-TRADERS - opening 4/3 @ BOZAR

In het project 'We-Traders' zijn burgers de centrale actoren voor de toekomst van de stad. Initiatieven in Madrid, Turijn, Berlijn, Lissabon, Toulouse en Brussel worden onderling verbonden. De tentoonstelling We-Traders. Ruil crisis voor stad! in Brussel is gewijd aan vijf lokale initiatieven, die elk in hun domein en op hun manier de crisis bestrijden met een constructief stadsproject: Commons Josaphat, Community Landtrust Bxl (CLTB), CanalPark BXL, het Brussels Dichterscollectief en w-o-l-k-e. BRAL is, soms van dichtbij, soms van iets verderaf, betrokken bij 3 de 5 Brusselse initiatieven.

BRAL-standpunt: mogelijkheden voor Citroëngarage

Begin februari 2015 organiseerden Ecolo en Groen een open discussie-avond over de toekomst van de Citroëngarage aan het Saincteletteplein in Brussel. Ook BRAL was aanwezig en interpelleerde de deelnemers aan het debat. Hieronder vind je ons standpunt. “Citroën is een immens en iconisch gebouw. Zou het niet kunnen uitgroeien tot een projet phare waarover gesproken wordt op internationale colloquia en geschreven op gespecialiseerde websites? Misschien wel. BRAL ziet mogelijkheden." (foto copyright: rekup.net)

Plan de mobilité du Pentagone: "La Ville de Bruxelles doit respecter la loi."

Trois associations environnementales bruxelloises, ARAU, BRAL et Inter-Environnement Bruxelles, ont introduit un recours au Conseil d’Etat au sujet du PLAN de mobilité du Pentagone voté par le Conseil communal de la Ville de Bruxelles le 1er décembre 2014.

BRAL-analyse: doorstart voor het Kanaalplan

Na het nodige voorbereidende werk werd donderdag 5 februari het Plan Canal effectief te water gelaten. Uit het persbericht leren we vooral dat er geld en mensen worden voorzien om één en ander in beweging te zetten. Wat er nu juist in beweging wordt gezet, blijft echter vaag. We kunnen het ook positief bekijken: er is zowel op het terrein als op plan nog véél marge voor verbetering. Hopende op een transparanter vervolg zetten we alvast enkele gevaren en positieve punten op rij. (foto Kanaalgebied (Becodok) ©ADT-ATO/Reporters)

26-29 maart: HARTSTOCHT naar Brussel

26 maart 2015, tegenover de kerncentrale van Doel. Een groep 'pelgrims' start een bedevaart langs heilige huisjes: kerncentrale, fossiele industrie, mega-autosnelweg en een oUt-of-PLACE shopdorp. De 27ste komt er versterking uit Antwerpen en bij de start op de 28ste, in Mechelen, is er een massa op de been. Doel: De Grote Parade van Hart boven Hard in Brussel.

BRAL-standpunt: heraanleg centrale lanen en het circulatieplan

Het verloop van de “algemene vergadering” – eerder een info-bijeenkomst - die Stad Brussel op donderdag 22 januari in de Ancienne Belgique organiseerde, heeft de gemoederen bij de Brusselaars opnieuw beroert. BRAL, stadsbeweging voor Brussel, trekt mee aan het overleg binnen het Platform Pentagone en Platform No4 Parkings en maakt tussentijds volgende bedenkingen bij het lopende proces.

Bral lanceert www.selfcity.be, trefpunt voor bottom-up initiatieven

Bral stelt voor: selfcity.be, een nieuwe website voor en over al wie interesse heeft in initiatieven van onderuit, in en rond Brussel. Met deze site willen we een panorama bieden op autogestion, commons, bottom-up initiatieven en zelforganisaties en tegelijk een analyse maken van de pro's, de contra's, de pluspunten en de zwaktes.

Plutôt 2,1 milliards d’économies sur le rail ou... 17,5 milliards sur les voitures de société ?

Et si le gouvernement réformait le système fiscal des voitures de société plutôt que de presser financièrement le groupe SNCB ? Cela au nom d’une meilleure mobilité. En outre, cela rapporterait beaucoup plus... Une carte blanche parue dans Le Soir du 3 décembre et signée par Inter-Environnement Wallonie, Inter-Environnement Bruxelles, le Bral et Greenpeace.

40 jaar actie voor een beter Brussel

Inter-Environnement Bruxelles (IEB) en de Brusselse Raad voor het Leefmilieu (Bral) vieren dit jaar beiden hun 40ste verjaardag. De twee organisaties zijn dus al 40 jaar naast en met elkaar aan het strijden voor een beter Brussel. Een ideale aanleiding om de twee jarigen rond de tafel te zetten en stil te staan bij (o.m.) hun ontstaan, de rol van de wijkcomités, hun eigen rol en de rol van het communautaire. En kunnen we eigenlijk wel spreken over milieuverenigingen?

Pages

S'abonner à Front page feed