2/4 - Met BRAL naar We-Traders expo in Bozar (schrijf je in!)

Deze internationale expo die ook in steden als Berlijn, Torino, Madrid, Lissabon op bezoek ging, toont hoe mensen, stedelingen over ter wereld samen komen en zich organiseren om alternatieven uit te werken voor de economische, ecologische en sociale crisissen waarmee we geconfronteerd worden. De tentoonstelling toont dat een andere stad mogelijk is, en dat er mensen klaar staan om ze te maken (foto ©Bozar)
 

"Over (afval)hout, mensen en industrie in de stad" (interview Atelier Groot Eiland)

Dit artikel maakt deel uit van een nieuwe reeks, waarbij Bral vernieuwende economische  initiatieven in de schijnwerpers zet. Van min of meer gekende namen tot prille coöperaties. Allen hebben ze gemeen dat ze economisch, ecologisch en sociaal innoverend zijn. Het ene aspect mag al eens harder doorwegen dan het andere. Vandaag:  KLIMOP, de schrijnwerkerij van Atelier Groot Eiland.

26/3 : Debatmarathon Stad als Commons, toegepast op Josaphat site van 16 tot 22u

Meer dan een jaar geleden lanceerde het collectief Commons Josaphat (een collectief dat Bral mee ondersteunt) een ideeënoproep voor de site van Josaphat, op de grens tussen Evere en Schaarbeek. Vervolgens zijn we met de ontvangen ideeën aan de slag gegaan. Gedurende enkele maanden hebben we in allerlei werkgroepen gebrainstormd over hoe de stad er kan uitzien als we ze zouden beheren als commons, en hoe dat alles concreet vorm zou kunnen krijgen op de Josaphatsite. Die kruising van ideeën leverde een overvloed aan materiaal op. De laatste weken hebben we daaruit enkele principes gedistilleerd. Daarover willen we nu in debat gaan met jullie.

Doe mee met Bike Experience !

Doe mee met Bike Experience ! Fiets je elke dag? Help dan een beginner in het zadel en doe mee als Coach! Wil je graag vlot leren fietsen in het Brussels verkeer? Kan je al fietsen? Doe dan mee als Biker! Bike Experience stelt Biker-Coach koppels samen en biedt vorming op maat voor beide. Van 27 april tot 6 mei gaan alle Bikers de uitdaging aan om naar het werk te fietsen. De eerste drie dagen helpt een Coach zijn of haar Biker onderweg met goede raad. Schrijf in op www.bikeexperience.be vóór 21 april (vanaf 21 februari voor de Coaches en vanaf 21 maart voor de Bikers).

22/3 A vélo: "Planning urbain à Bruxelles" (Louis-Paul Boon et Bral)

© canalPARKbxl gvda

On ne compte plus les plans de développement et les rapports stratégiques qui  ont dessiné les lignes directrices du développement urbain de la Région de Bruxelles Capitale depuis sa création. Un grand nombre de ces objectifs et programmes ambitieux sont pourtant restés lettre morte. Citons par exemple les domaines de levier de l'ancien plan de Développement régional, tels que les sites de Schaerbeek-Formation et Tour et Taxis. Beaucoup de plans, une mise en œuvre limitée, un gouvernement inefficace, qui nie ses responsabilités: cela  restera l'image dominante du développement urbain de Bruxelles ou y aura-t-il un changement de direction radical?  
 

Stadsbeweging BRAL betrokken bij 3 projecten EXPO WE-TRADERS @ BOZAR

In het project 'We-Traders' zijn burgers de centrale actoren voor de toekomst van de stad. Initiatieven in Madrid, Turijn, Berlijn, Lissabon, Toulouse en Brussel worden onderling verbonden. De tentoonstelling We-Traders. Ruil crisis voor stad! in Brussel is gewijd aan vijf lokale initiatieven, die elk in hun domein en op hun manier de crisis bestrijden met een constructief stadsproject: Commons Josaphat, Community Landtrust Bxl (CLTB), CanalPark BXL, het Brussels Dichterscollectief en w-o-l-k-e. BRAL is, soms van dichtbij, soms van iets verderaf, betrokken bij 3 de 5 Brusselse initiatieven.

BRAL-standpunt: mogelijkheden voor Citroëngarage

Begin februari 2015 organiseerden Ecolo en Groen een open discussie-avond over de toekomst van de Citroëngarage aan het Saincteletteplein in Brussel. Ook BRAL was aanwezig en interpelleerde de deelnemers aan het debat. Hieronder vind je ons standpunt. “Citroën is een immens en iconisch gebouw. Zou het niet kunnen uitgroeien tot een projet phare waarover gesproken wordt op internationale colloquia en geschreven op gespecialiseerde websites? Misschien wel. BRAL ziet mogelijkheden." (foto copyright: rekup.net)

Plan de mobilité du Pentagone: "La Ville de Bruxelles doit respecter la loi."

Trois associations environnementales bruxelloises, ARAU, BRAL et Inter-Environnement Bruxelles, ont introduit un recours au Conseil d’Etat au sujet du PLAN de mobilité du Pentagone voté par le Conseil communal de la Ville de Bruxelles le 1er décembre 2014.

BRAL-analyse: doorstart voor het Kanaalplan

Na het nodige voorbereidende werk werd donderdag 5 februari het Plan Canal effectief te water gelaten. Uit het persbericht leren we vooral dat er geld en mensen worden voorzien om één en ander in beweging te zetten. Wat er nu juist in beweging wordt gezet, blijft echter vaag. We kunnen het ook positief bekijken: er is zowel op het terrein als op plan nog véél marge voor verbetering. Hopende op een transparanter vervolg zetten we alvast enkele gevaren en positieve punten op rij. (foto Kanaalgebied (Becodok) ©ADT-ATO/Reporters)

BRAL-standpunt: heraanleg centrale lanen en het circulatieplan

Het verloop van de “algemene vergadering” – eerder een info-bijeenkomst - die Stad Brussel op donderdag 22 januari in de Ancienne Belgique organiseerde, heeft de gemoederen bij de Brusselaars opnieuw beroert. BRAL, stadsbeweging voor Brussel, trekt mee aan het overleg binnen het Platform Pentagone en Platform No4 Parkings en maakt tussentijds volgende bedenkingen bij het lopende proces.

Pages

S'abonner à Front page feed