Mobility

Bral advocates for another mobility in Brussels.  We believe the streets are too large while the sidewalks and bicycle paths are narrow.  We want less cars and therefore less noise and air pollution. We do not want tunnels to flood our city center with more traffic.  We preconize that busses and trams should transit faster through the city, and at higher frequency.  A denser, more complex public transport network is for us a first requisite, with trams en busses driving on reserved lines.  We recommend the adoption of  a proactive bike policy, and to make Brussels pedestrian-friendly again.  We want the RER (the inter-regional commuter rail project) is helpful to Brusselians as well, and we firmly reject the enlargement or the ring (R0)

INFOAVOND 22/6: “Neemt Brussel genoeg maatregelen om luchtkwaliteit te verbeteren?”

Het gaat niet goed met de luchtkwaliteit in Brussel. Al jaren overschrijden we de Europese normen en noch de federale noch de Brusselse plannen lijken voor een echte kentering te zullen zorgen in de Belgische en Europese hoofdstad. Of bevat het nieuwe Brusselse Lucht-, Klimaat- en Energieplan – vandaag in openbaar onderzoek – concrete maatregelen? BRAL neemt dit plan door en nodigt ook enkele belangrijke sprekers uit om het over dit onderwerp te hebben en te bekijken welke stappen we als burgers kunnen zetten.

 

Stads-, milieu- en fietsverenigingen vragen uitvoering Fiets-GEN

Vandaag kwamen een 100-tal fietsers vanuit Brussel en Vlaanderen elkaar tegemoet gefietst langs het kanaal Brussel-Charleroi. De fietstocht met ontbijt is een actie van stadsbeweging BRAL, de Fietsersbond, Gracq (Les cyclistes quotidiens) en Regionaal Landschap Pajottenland en Zennevallei. Hiermee willen ze alle bevoegde politici motiveren om werk te maken van de Kanaalroute en de andere geplande fietssnelwegen. Aan de fietstocht namen ook Brussels minister Pascal Smet, Brussels staatssecretaris Bianca Debaets en kabinetsmedewerkers van Vlaams mobiliteitsminister Ben Weyts en gedeputeerde Tom Dehaene deel. Ze kregen een dossier van de Fietsersbond met knelpunten en oplossingen voor deze belangrijkste fietssnelweg.

Brussel-Halle-Brussel: 2 'interregionale fietstochten' vragen meer aandacht voor Fiets-GEN (1 en 7 mei)

Met twee fietstochten op 1 mei op 7 mei willen BRAL | Stadsbeweging voor Brussel en Regionaal landschap Pajottenland & Zennevallei het fiets-GEN promoten als efficiënte fiets-as voor woon-werkverkeer én als recreatieve as. Ze krijgen daarbij de steun van de Fietsersbond, GRACQ en Coördinatie Zenne. Inwoners uit de Rand en Brussel slaan de handen in elkaar om te tonen dat er een alternatief is voor de wagen. Want zowel Vlaanderen als Brussel zijn gebaat bij minder files en minder. Inschrijven kan via www.brusselhallebrussel.be. Op 7 mei fietsen ook minister Pascal Smet (sp.a), staatssecretaris Bianca Debaets (CD&V) en een medewerker van gedeputeerde Tom Dehaene (CD&V) mee.

 

Effectenrapport: "Komst 3 shoppingcentra maakt zwaar investeren in mobiliteit nutteloos"

Nog tot 18 mei loopt het openbaar onderzoek voor het Vlaamse ruimtelijk uitvoeringsplan waarin het nieuwe Uplace project gelegen is. Vlakbij heeft de stad Brussel met het NEO-project grootse plannen voor de Heizel, waar naast een congrescentrum ook een nieuw shoppingparadijs moet verschijnen. Iets verderop langs de Van Praetbrug staat er nog een derde shoppingproject in de steigers: Docks Bruxsel.  De effentstudie bij het ruimtelijk uitvoeringsplan geeft een duidelijk beeld van de verkeerschaos die hierop zal volgen.

Doe mee met Bike Experience !

Doe mee met Bike Experience ! Fiets je elke dag? Help dan een beginner in het zadel en doe mee als Coach! Wil je graag vlot leren fietsen in het Brussels verkeer? Kan je al fietsen? Doe dan mee als Biker! Bike Experience stelt Biker-Coach koppels samen en biedt vorming op maat voor beide. Van 27 april tot 6 mei gaan alle Bikers de uitdaging aan om naar het werk te fietsen. De eerste drie dagen helpt een Coach zijn of haar Biker onderweg met goede raad. Schrijf in op www.bikeexperience.be vóór 21 april (vanaf 21 februari voor de Coaches en vanaf 21 maart voor de Bikers).

Mobiliteitsplan voor de Vijfhoek: “Stad Brussel moet de wet respecteren”

*** version FR ici ***

De drie stads- en milieuverenigingen ARAU, BRAL en IEB, bijgestaan door acht bewoners uit het centrum van Brussel (ondersteund door de bewonersgroepen van  hun respectievelijke wijken: Rouppe, Begijnhofwijk, Vismet, Sint-Katelijne, Nieuwe Graanmarkt, Marollen, Vrijheidswijk en Sint-Goriks) hebben bij de Raad van State een beroep aangetekend tegen het mobiliteitsplan voor Vijfhoek van de Stad Brussel.

BRAL-standpunt: heraanleg centrale lanen en het circulatieplan

Het verloop van de “algemene vergadering” – eerder een info-bijeenkomst - die Stad Brussel op donderdag 22 januari in de Ancienne Belgique organiseerde, heeft de gemoederen bij de Brusselaars opnieuw beroert. BRAL, stadsbeweging voor Brussel, trekt mee aan het overleg binnen het Platform Pentagone en Platform No4 Parkings en maakt tussentijds volgende bedenkingen bij het lopende proces.

Le Bral et le monde médical, même combat

Smog over het stadhuis © Hannes de Geest

La pollution atmosphérique restera un problème majeur de cette ville dans les années à venir. En tant qu'association de défense de la ville et de l'environnement, le Bral écrit depuis 40 ans déjàsur ce problème. Aujourd'hui, nous trouvons auprès des Mutualités chrétiennes un allié qui partage la même préoccupation. Philippe Lamotte explique dans un article de la revue 'En Marche' l'importance de la qualité de l'air pour notre santé.

Brussel lage emissie stad?

"En dehors des grands 'pics', l'impact sanitaire dela pollution indiffère beaucoup de mandataires et ... les citoyens eux-mêmes", schrijft Phillippe Lamotte. Het nieuwe regeerakkoord blijkt hem gelijk te geven. Nochtans: aanvankelijk was ons enthousiasme gewekt. De regering leek van plan heel het Gewest om te vormen tot Low Emission Zone. De definitieve tekst zet echter een domper op de feestvreugde. 

Nieuw project Parking 58: eerbetoon aan de tijdsgeest

… van de jaren ’50.  Nóg meer auto’s naar het centrum van Brussel zuigen en nog maar eens inzetten op kantoren kunnen we enkel  een anachronisme noemen. Bovendien: 847 parkeerplaatsen vergunnen én tegelijkertijd uitzoeken hoe men de mobiliteit in de Vijfhoek wil organiseren, is de wereld op zijn kop.  Wij zien de huidige plannen dan ook liefst afgevoerd of op z’n minst uitgesteld tot we het volledige mobiliteitsplan van de Stad Brussel  kennen.

Pages

Subscribe to Mobility