Mobility

Bral advocates for another mobility in Brussels.  We believe the streets are too large while the sidewalks and bicycle paths are narrow.  We want less cars and therefore less noise and air pollution. We do not want tunnels to flood our city center with more traffic.  We preconize that busses and trams should transit faster through the city, and at higher frequency.  A denser, more complex public transport network is for us a first requisite, with trams en busses driving on reserved lines.  We recommend the adoption of  a proactive bike policy, and to make Brussels pedestrian-friendly again.  We want the RER (the inter-regional commuter rail project) is helpful to Brusselians as well, and we firmly reject the enlargement or the ring (R0)

Publicatie: "Hoe kunnen Brussel en de Rand gedeelde winsten boeken?" (Productive BXL)

Productive BXL is een intensief traject dat begin 2014 werd opgezet en op een onbevangen manier op zoek ging naar antwoorden op de vraag: Hoe maak je van Brussel en haar hinterland opnieuw een productieve metropool? Het sluitstuk van dit uniek intergewestelijk project is een mooi vormgegeven brochure PRODUCTIVE BXL waar aan de hand van buitenlandse voorbeelden 6 concrete aanbevelingen worden uitgewerkt en waarin nieuw kaartmateriaal van de metropool Brussel wordt voorgesteld. Download de ISSUU-versie van de publicatie hier.

Wil jij ook uit de file? Of wil je de file uit je buurt?

Beste Bral-fan. Beweging.net heeft een campagne in de steigers staan: Uit de file. Het wordt een campagne voor pendelaars en bewoners in de rand van Brussel. Een positieve campagne, niet tegen de auto. Wel voor infrastructuur voor mobiliteitsalternatieven. VOOR Brabantnet (De Lijn) VOOR fietssnelwegen  VOOR bussen, treinen en overstapparkings (fietsen en auto’s). Beweging.net willen graag in het najaar vanaf september starten met een campagne rond de tramlijnen die De Lijn wil uitbouwen ten noorden van Brussel. Interesse? Zin om mee te werken? Klik door.

Persbericht: "Plannen centrale lanen Brussel: nieuwe stadsautostrade in hypercentrum"

Bral heeft zich de laatste weken, samen met experts en haar leden, gebogen over het plan voor de centrale lanen en reageert scherp.  “Op verschillende vlakken schiet het plan te kort. Het ‘nieuwe hart voor Brussel’ dat het stadsbestuur voor ogen heeft is, kort samengevat, een voetgangerszone voor automobilisten. De stad heeft niet de ambitie om de autodruk in het centrum te verminderen”, aldus Bral. “Het bestuur lapt het STOP-principe aan haar laars, stuurt het openbaar vervoer 10 jaar achteruit in de tijd en creëert met de miniring een nieuwe stadssnelweg en een nieuwe barrière tussen wijken.”

Persbericht Bral en BBL: Files eisen hun (stads)tol

“12 euro tol maakt Brussel horendol”, titelde een artikel in DS op 22 januari, naar aanleiding van een strategisch lek van een studie besteld door de Brusselse regering over stadstol. Aangezien geen enkele politieke partij uiteindelijk te vinden lijkt voor een tarief van 12 euro voor stadstol, is het duidelijk dat het lek eerder dient om het draagvlak van een stadstol an sich onderuit te halen in plaats van een eerlijk debat te voeren. Bovendien wees een studie van Touring uit dat automobilisten bereid zijn 10,58 euro te betalen voor vlot verkeer.

8m² voor iedereen! Maar niet voor creatieve ondernemers?

De publieke ruimte kan op een sociaal maar ook economisch meer verantwoorde manier gebruikt worden dan alleen voor het parkeren van auto’s.  Met deze overtuiging lanceerde Bral dit jaar voor de derde keer op rij de projectoproep ‘8m² voor iedereen’. Maar het werd een speciale editie, waarin we onder meer een antwoord vonden op de vraag: waarom treedt het beleid in Brussel strenger op tegen jonge ondernemers die de publieke ruimte willen gebruiken dan tegen wildparkeerders?

Persbericht: "Burgerorganisaties uit grootsteden eisen schone lucht"

Burgerorganisaties uit Brussel, Antwerpen en Gent komen op voor een leefbare stad, met frisse en zuivere lucht, met meer ruimte voor fietsers en voetgangers en met meer groen in de straat. Naar aanleiding van de start van het nieuwe schooljaar en de grote bezorgdheid over de nefaste effecten van luchtvervuiling op kinderen, steunen Bond Beter Leefmilieu, Bral vzw en de Gezinsbond dit signaal vanuit de ‘onderbuik’ van de grote steden. Duizenden stadsbewoners komen belangeloos op voor een leefbare en kindvriendelijke stad, met minder autoverkeer, meer groen en gezondere lucht. Een duidelijk signaal aan de overheid.
 

Opinie | "Voetgangers in Brussel, eindelijk de wind mee?" (Trage Wegen)

"De Brusselse voetganger heeft lang in de kou gestaan. Stilaan lijkt de politieke wind uit de juiste hoek te waaien. “We moeten de voetganger verwennen”, zegt het onlangs goedgekeurde Strategisch Voetgangersplan van het Brussels Gewest. Vanwaar deze veelbelovende woorden? Wat kunnen we ermee aanvangen?" Lees hier het volledige opiniestuk van vzw Trage Wegen. 

Bral en Microstart lanceren ‘8m² voor startende zelfstandigen’

Bral lanceert voor de derde keer op rij de projectoproep “8m² voor iedereen”. Bral werkt voor deze editie samen met het dreamStart project van Microstart, een organisatie die micro-ondernemers ondersteunt die buiten het klassieke banksysteem vallen. Bral wil met deze projectoproep aantonen dat de publieke ruimte op een sociaal maar ook economisch meer verantwoorde manier gebruikt kan worden dan alleen voor het parkeren van auto’s. 

Pages

Subscribe to Mobility