Sustainable urban development

Bral advocates for a sustainable and efficient city. A functional and socially mixed city, an Ecopolis that’s green although dense enough. To achieve this we need to protect green areas and zones of public activities. Brussels should also remain a city where it is affordable to live. Too many people is waiting for social housing, while the high real estate prices are driving some people out of the city. We want Brussels (and its hinterland) to perform as a European and international capital, but we require that public participation and transparency are present at each step of urban planning.

Brussel-Halle-Brussel: alles over de Kanaalroute en de groene parels in de Zennevallei

Met dit project willen BRAL en Regionaal Landschap Pajottenland en Zennevallei  het fiets-GEN promoten als efficiënte fiets-as voor woon-werkverkeer én als recreatieve as. Vlamingen en Brusselaars slaan hier de handen in elkaar om te tonen dat er een alternatief is voor de wagen. Want zowel Vlaanderen als Brussel zijn gebaat bij minder files en minder luchtverontreiniging. Op deze pagina vind je alle achtgrondinfo bij de twee fietstochten waar je je op www.brusselhallebrussel.be kunt voor inschrijven. 

6 keer 2014 x 40 jaar = BRAL richting 2018

Wie leest nu een jaarverslag? Wel, neem misschien toch even de tijd om deze eens te doorbladeren. Dit jaarverslag leidt onze nieuwe huisstijl in, die je volgende maand ook op onze vernieuwde website bral.brussels zult zien. En we lichten er deze keer heel duidelijk de belangrijkste verwezenlijkingen van het jaar uit. Dit overzicht toont aan dat BRAL nodig is voor Brussel, dat Bral mee het verschilt maakt, dat wij onze leden en achterban nodig hebben om van Brussel een duurzame stad te maken. Veel leesgenot en tot op straat, tot in Brussel, tot in onze kantoren, tot op de golven van de sociale media of tot op onze nieuwe website.

BRAL-standpunt: mogelijkheden voor Citroëngarage

Begin februari 2015 organiseerden Ecolo en Groen een open discussie-avond over de toekomst van de Citroëngarage aan het Saincteletteplein in Brussel. Ook BRAL was aanwezig en interpelleerde de deelnemers aan het debat. Hieronder vind je ons standpunt. “Citroën is een immens en iconisch gebouw. Zou het niet kunnen uitgroeien tot een projet phare waarover gesproken wordt op internationale colloquia en geschreven op gespecialiseerde websites? Misschien wel. BRAL ziet mogelijkheden." (foto copyright: rekup.net)

Publicatie: "Hoe kunnen Brussel en de Rand gedeelde winsten boeken?" (Productive BXL)

Productive BXL is een intensief traject dat begin 2014 werd opgezet en op een onbevangen manier op zoek ging naar antwoorden op de vraag: Hoe maak je van Brussel en haar hinterland opnieuw een productieve metropool? Het sluitstuk van dit uniek intergewestelijk project is een mooi vormgegeven brochure PRODUCTIVE BXL waar aan de hand van buitenlandse voorbeelden 6 concrete aanbevelingen worden uitgewerkt en waarin nieuw kaartmateriaal van de metropool Brussel wordt voorgesteld. Download de ISSUU-versie van de publicatie hier. Dit project werd mogelijk gemaakt met de steun van de Vlaams minister voor Brussel. 

Participatieve Duurzame wijken: neem deel aan de nieuwe projectoproep

Wijkcomposten, projecten rond zachte mobiliteit, recyclage, duurzame ontwikkeling, project rond sociale economie, repair café, ... Overal in het Brussels Gewest komen burgers, verenigingen, handelaars, enz. in actie om hun wijk aangenamer te maken om in te wonen, meer oog te laten hebben voor het milieu en meer solidair te maken. Samen helpen ze van Brussel een duurzamere stad te maken.

Omwonenend Ninoofsepoort starten met aanleg park

Een hondertal buurtbewoners van de wijken rond de Ninoofsepoort zijn vorig weekend zelf begonnen met de aanleg van een park. Ze plantten er samen enkele kerstbomen en plaatsen een levensgroot zelfgefabriceerd werfbord, waarop ze zich afvragen of er na de verkiezingen van 2014 schot in de zaak zal komen? Een park aanleggen hoeft niet veel geld te kosten, zo luidt het, en daarom startten de bewoners alvast zelf met FASE 1 van de aanleg. Benieuwd wanneer het beleid zal volgen. BRAL steunt deze actie en pleit mee voor een snelle, efficiënte en duidelijke planning van de Ninoofsepoort en de Brusselse Kanaalzone in het algemeen.

Tijdelijk gebruik in Brussel: welkom in de grijze zone!

Wat kan en moet er in Brussel gebeuren met de vele leegstaande woningen en kantoren, braakliggende terreinen of plekken die wachten op herontwikkeling? Ze niet gebruiken is nutteloos, tijdelijke invulling is een evidente optie. Daar begint ook het beleid van overtuigd te geraken. Maar tijdelijk gebruik zal spontaan en creatief zijn of zal niet zijn. Dus al te veel institutionaliseren en instrumentaliseren is geen goed idee. De administratieve mallemolen ligt vaak net aan de basis van de in on(der)gebruik vervallen ruimten. Is Brussel klaar om tijdelijk gebruik te omarmen? 

City3: een nieuwe, jonge ‘doetank’ in Brussel

City3 verenigt sinds begin 2013 “mensen die een bekommernis delen over de manier waarop onze leefomgeving wordt vormgegeven en ingericht”. De meeste City3’ers zijn architect, stedenbouwkundige of beleidsmedewerker. “Elk van ons loopt rond met ideeën die niet gerealiseerd geraken, of niet passen binnen dat professionele kader.  Ideeën die vaak ontstaan uit frustratie, of als een soort van aanvulling waar het professionele verhaal stopt. Net daar begint City3.” En net daar begint ook ons gesprek met Jorg De Vriese, coördinator bij City3.

Persbericht: Team ontwerpers gaat debat aan over Anspachpark (+ openluchtfilm op Beursplein)

Op de dag van de Architectuur zondag 13/10 organiseerde het collectief 1V4M2A een tentoonstelling over de toekomst van de centrale lanen in Brussel. 's Avonds was er ook een filmvoorstelling op het Beursplein. Hiermee wilden de ontwerpers eindelijk het debat over deze belangrijke as aangaan met de buurt en de bewoners van heel Brussel. “Volgens ons is hoog tijd om mensen te informeren over dit cruciale dossier” zegt Tine Vleugels van 1V4M2A.

 

"20.000 theoretische woningen en een shoppingcenter" (over Brusselse langetermijnplanning)

Zo kunnen we het Demografisch Gewestelijk Bestemmingsplan (D-GBP) in zes woorden samenvatten. Het bestaande bestemmingsplan wordt aangepast en moet bepalen welke functies – woningen, kantoren, etc – we waar kunnen inplanten. Belangrijkste – officiële – reden van deze aanpassing: het hoofd bieden aan de galopperende bevolkingsgroei. Het plan zou in september in voege moeten treden. Hoog tijd om enkele belangrijke nieuwigheden van commentaar te voorzien.

 

Pages

Subscribe to Sustainable urban development