Brussel-Halle-Brussel: 2 'interregionale fietstochten' vragen meer aandacht voor Fiets-GEN (1 en 7 mei)

Met twee fietstochten op 1 mei op 7 mei willen BRAL | Stadsbeweging voor Brussel en Regionaal landschap Pajottenland & Zennevallei het fiets-GEN promoten als efficiënte fiets-as voor woon-werkverkeer én als recreatieve as. Ze krijgen daarbij de steun van de Fietsersbond, GRACQ en Coördinatie Zenne. Inwoners uit de Rand en Brussel slaan de handen in elkaar om te tonen dat er een alternatief is voor de wagen. Want zowel Vlaanderen als Brussel zijn gebaat bij minder files en minder. Inschrijven kan via www.brusselhallebrussel.be. Op 7 mei fietsen ook minister Pascal Smet (sp.a), staatssecretaris Bianca Debaets (CD&V) en een medewerker van gedeputeerde Tom Dehaene (CD&V) mee.

 

Effectenrapport: "Komst 3 shoppingcentra maakt zwaar investeren in mobiliteit nutteloos"

Nog tot 18 mei loopt het openbaar onderzoek voor het Vlaamse ruimtelijk uitvoeringsplan waarin het nieuwe Uplace project gelegen is. Vlakbij heeft de stad Brussel met het NEO-project grootse plannen voor de Heizel, waar naast een congrescentrum ook een nieuw shoppingparadijs moet verschijnen. Iets verderop langs de Van Praetbrug staat er nog een derde shoppingproject in de steigers: Docks Bruxsel.  De effentstudie bij het ruimtelijk uitvoeringsplan geeft een duidelijk beeld van de verkeerschaos die hierop zal volgen.

Brussel-Halle-Brussel: alles over de Kanaalroute en de groene parels in de Zennevallei

Met dit project willen BRAL en Regionaal Landschap Pajottenland en Zennevallei  het fiets-GEN promoten als efficiënte fiets-as voor woon-werkverkeer én als recreatieve as. Vlamingen en Brusselaars slaan hier de handen in elkaar om te tonen dat er een alternatief is voor de wagen. Want zowel Vlaanderen als Brussel zijn gebaat bij minder files en minder luchtverontreiniging. Op deze pagina vind je alle achtgrondinfo bij de twee fietstochten waar je je op www.brusselhallebrussel.be kunt voor inschrijven. 

6 keer 2014 x 40 jaar = BRAL richting 2018

Wie leest nu een jaarverslag? Wel, neem misschien toch even de tijd om deze eens te doorbladeren. Dit jaarverslag leidt onze nieuwe huisstijl in, die je volgende maand ook op onze vernieuwde website bral.brussels zult zien. En we lichten er deze keer heel duidelijk de belangrijkste verwezenlijkingen van het jaar uit. Dit overzicht toont aan dat BRAL nodig is voor Brussel, dat Bral mee het verschilt maakt, dat wij onze leden en achterban nodig hebben om van Brussel een duurzame stad te maken. Veel leesgenot en tot op straat, tot in Brussel, tot in onze kantoren, tot op de golven van de sociale media of tot op onze nieuwe website.

"Over (afval)hout, mensen en industrie in de stad" (interview Atelier Groot Eiland)

Dit artikel maakt deel uit van een nieuwe reeks, waarbij Bral vernieuwende economische  initiatieven in de schijnwerpers zet. Van min of meer gekende namen tot prille coöperaties. Allen hebben ze gemeen dat ze economisch, ecologisch en sociaal innoverend zijn. Het ene aspect mag al eens harder doorwegen dan het andere. Vandaag:  KLIMOP, de schrijnwerkerij van Atelier Groot Eiland.

Doe mee met Bike Experience !

Doe mee met Bike Experience ! Fiets je elke dag? Help dan een beginner in het zadel en doe mee als Coach! Wil je graag vlot leren fietsen in het Brussels verkeer? Kan je al fietsen? Doe dan mee als Biker! Bike Experience stelt Biker-Coach koppels samen en biedt vorming op maat voor beide. Van 27 april tot 6 mei gaan alle Bikers de uitdaging aan om naar het werk te fietsen. De eerste drie dagen helpt een Coach zijn of haar Biker onderweg met goede raad. Schrijf in op www.bikeexperience.be vóór 21 april (vanaf 21 februari voor de Coaches en vanaf 21 maart voor de Bikers).

BRAL-standpunt: mogelijkheden voor Citroëngarage

Begin februari 2015 organiseerden Ecolo en Groen een open discussie-avond over de toekomst van de Citroëngarage aan het Saincteletteplein in Brussel. Ook BRAL was aanwezig en interpelleerde de deelnemers aan het debat. Hieronder vind je ons standpunt. “Citroën is een immens en iconisch gebouw. Zou het niet kunnen uitgroeien tot een projet phare waarover gesproken wordt op internationale colloquia en geschreven op gespecialiseerde websites? Misschien wel. BRAL ziet mogelijkheden." (foto copyright: rekup.net)

Mobiliteitsplan voor de Vijfhoek: “Stad Brussel moet de wet respecteren”

*** version FR ici ***

De drie stads- en milieuverenigingen ARAU, BRAL en IEB, bijgestaan door acht bewoners uit het centrum van Brussel (ondersteund door de bewonersgroepen van  hun respectievelijke wijken: Rouppe, Begijnhofwijk, Vismet, Sint-Katelijne, Nieuwe Graanmarkt, Marollen, Vrijheidswijk en Sint-Goriks) hebben bij de Raad van State een beroep aangetekend tegen het mobiliteitsplan voor Vijfhoek van de Stad Brussel.

BRAL-analyse: doorstart voor het Kanaalplan

Na het nodige voorbereidende werk werd donderdag 5 februari het Plan Canal effectief te water gelaten. Uit het persbericht leren we vooral dat er geld en mensen worden voorzien om één en ander in beweging te zetten. Wat er nu juist in beweging wordt gezet, blijft echter vaag. We kunnen het ook positief bekijken: er is zowel op het terrein als op plan nog véél marge voor verbetering. Hopende op een transparanter vervolg zetten we alvast enkele gevaren en positieve punten op rij. (foto Kanaalgebied (Becodok) ©ADT-ATO/Reporters)

Pages

Subscribe to Front page feed