22/3 Wandeling "Planning in Brussel" (Louis-Paul Boonkring ism Bral)

© canalPARKbxl gvda

Ze zijn niet meer te tellen: de plannen en rapporten die de ontwikkeling uitteken(d)en van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Veel van die ambitieuze plannen bleven evenwel dode letter. Denken we maar aan de hefboomgebieden uit het vorige Gewestelijk Ontwikkelingsplan zoals de sites van Schaarbeek-Vorming en Tour & Taxis. Veel plannen, beperkte uitvoering en een tandeloze overheid die haar verantwoordelijkheid afschuift. Blijft dit het beeld van de Brusselse stadsplanning of komt er een ommezwaai? 

Stadsbeweging BRAL betrokken bij 3 projecten EXPO WE-TRADERS - opening 4/3 @ BOZAR

In het project 'We-Traders' zijn burgers de centrale actoren voor de toekomst van de stad. Initiatieven in Madrid, Turijn, Berlijn, Lissabon, Toulouse en Brussel worden onderling verbonden. De tentoonstelling We-Traders. Ruil crisis voor stad! in Brussel is gewijd aan vijf lokale initiatieven, die elk in hun domein en op hun manier de crisis bestrijden met een constructief stadsproject: Commons Josaphat, Community Landtrust Bxl (CLTB), CanalPark BXL, het Brussels Dichterscollectief en w-o-l-k-e. BRAL is, soms van dichtbij, soms van iets verderaf, betrokken bij 3 de 5 Brusselse initiatieven.

BRAL-standpunt: mogelijkheden voor Citroëngarage

Begin februari 2015 organiseerden Ecolo en Groen een open discussie-avond over de toekomst van de Citroëngarage aan het Saincteletteplein in Brussel. Ook BRAL was aanwezig en interpelleerde de deelnemers aan het debat. Hieronder vind je ons standpunt. “Citroën is een immens en iconisch gebouw. Zou het niet kunnen uitgroeien tot een projet phare waarover gesproken wordt op internationale colloquia en geschreven op gespecialiseerde websites? Misschien wel. BRAL ziet mogelijkheden." (foto copyright: rekup.net)

Mobiliteitsplan voor de Vijfhoek: “Stad Brussel moet de wet respecteren”

*** version FR ici ***

De drie stads- en milieuverenigingen ARAU, BRAL en IEB, bijgestaan door acht bewoners uit het centrum van Brussel (ondersteund door de bewonersgroepen van  hun respectievelijke wijken: Rouppe, Begijnhofwijk, Vismet, Sint-Katelijne, Nieuwe Graanmarkt, Marollen, Vrijheidswijk en Sint-Goriks) hebben bij de Raad van State een beroep aangetekend tegen het mobiliteitsplan voor Vijfhoek van de Stad Brussel.

BRAL-analyse: doorstart voor het Kanaalplan

Na het nodige voorbereidende werk werd donderdag 5 februari het Plan Canal effectief te water gelaten. Uit het persbericht leren we vooral dat er geld en mensen worden voorzien om één en ander in beweging te zetten. Wat er nu juist in beweging wordt gezet, blijft echter vaag. We kunnen het ook positief bekijken: er is zowel op het terrein als op plan nog véél marge voor verbetering. Hopende op een transparanter vervolg zetten we alvast enkele gevaren en positieve punten op rij. (foto Kanaalgebied (Becodok) ©ADT-ATO/Reporters)

26-29 maart: HARTSTOCHT naar Brussel

26 maart 2015, tegenover de kerncentrale van Doel. Een groep 'pelgrims' start een bedevaart langs heilige huisjes: kerncentrale, fossiele industrie, mega-autosnelweg en een oUt-of-PLACE shopdorp. De 27ste komt er versterking uit Antwerpen en bij de start op de 28ste, in Mechelen, is er een massa op de been. Doel: De Grote Parade van Hart boven Hard in Brussel.

BRAL-standpunt: heraanleg centrale lanen en het circulatieplan

Het verloop van de “algemene vergadering” – eerder een info-bijeenkomst - die Stad Brussel op donderdag 22 januari in de Ancienne Belgique organiseerde, heeft de gemoederen bij de Brusselaars opnieuw beroert. BRAL, stadsbeweging voor Brussel, trekt mee aan het overleg binnen het Platform Pentagone en Platform No4 Parkings en maakt tussentijds volgende bedenkingen bij het lopende proces.

"Thurn & Taxis: geen vergunning voor het Meandergebouw zonder coherent plan"

BRAL, stadsbeweging voor Brussel, vraagt om geen vergunning af te geven voor het nieuwe kantoorgebouw voor de Vlaamse Gemeenschap, zolang er geen coherent plan is voor de belangrijkste woonzone op de site Thurn&Taxis (T&T). “De samenhang in de planning van deze cruciale zone is vandaag zoek. Dat zeggen ook verschillende gewestelijke diensten”, aldus BRAL, die het dossier van T&T al sinds eind jaren 90 van dichtbij opvolgt.

Bral lanceert www.selfcity.be, trefpunt voor bottom-up initiatieven

Bral stelt voor: selfcity.be, een nieuwe website voor en over al wie interesse heeft in initiatieven van onderuit, in en rond Brussel. Met deze site willen we een panorama bieden op autogestion, commons, bottom-up initiatieven en zelforganisaties en tegelijk een analyse maken van de pro's, de contra's, de pluspunten en de zwaktes.

Pages

Subscribe to Front page feed