Duurzame stadsontwikkeling

Bral pleit voor een duurzame en efficiënte stad. Een functioneel en sociaal gemengde stad, een ecopolis is die groen maar toch ook dicht genoeg is. Om dit te bereiken moeten we groene ruimte en publieke functies beschermen. Brussel moet ook een stad zijn waar wonen een realiteit is. Te veel mensen staan op de wachtlijst voor een sociale woning en de hoge vastgoedprijzen zorgen voor een stadsvlucht. We willen dat Brussel (samen met haar hinterland) als Europese en internationale hoofdstad op de kaart wordt gezet, maar eisen betrokkenheid en transparantie op elk moment van de planning van die stad.

14/10 (12-14h) Lunchdebat met ministers Vervoort en Smet over Brussel en de Rand

Op dit lunchdebat gaan de Brusselse minister-president Rudi Vervoort (PS) en de Brusselse mobiliteitsminister Pascal Smet (sp.a) in debat over de economische en mobiliteitsuitdagingen voor Brussel en de Vlaamse rand. Ze doen dit na de publieke voorstelling van de beleidsaanbevelingen die de Brusselse Raad voor het Leefmileu (BRAL), Bond Beter Leefmilieu (BBL) en Architecture Workroom Brussels (AWB) opstelden in het kader van het project Productive BXL.

Participatieve Duurzame wijken: neem deel aan de nieuwe projectoproep

Wijkcomposten, projecten rond zachte mobiliteit, recyclage, duurzame ontwikkeling, project rond sociale economie, repair café, ... Overal in het Brussels Gewest komen burgers, verenigingen, handelaars, enz. in actie om hun wijk aangenamer te maken om in te wonen, meer oog te laten hebben voor het milieu en meer solidair te maken. Samen helpen ze van Brussel een duurzamere stad te maken.

Omwonenend Ninoofsepoort starten met aanleg park

Een hondertal buurtbewoners van de wijken rond de Ninoofsepoort zijn vorig weekend zelf begonnen met de aanleg van een park. Ze plantten er samen enkele kerstbomen en plaatsen een levensgroot zelfgefabriceerd werfbord, waarop ze zich afvragen of er na de verkiezingen van 2014 schot in de zaak zal komen? Een park aanleggen hoeft niet veel geld te kosten, zo luidt het, en daarom startten de bewoners alvast zelf met FASE 1 van de aanleg. Benieuwd wanneer het beleid zal volgen. BRAL steunt deze actie en pleit mee voor een snelle, efficiënte en duidelijke planning van de Ninoofsepoort en de Brusselse Kanaalzone in het algemeen.

Tijdelijk gebruik in Brussel: welkom in de grijze zone!

Wat kan en moet er in Brussel gebeuren met de vele leegstaande woningen en kantoren, braakliggende terreinen of plekken die wachten op herontwikkeling? Ze niet gebruiken is nutteloos, tijdelijke invulling is een evidente optie. Daar begint ook het beleid van overtuigd te geraken. Maar tijdelijk gebruik zal spontaan en creatief zijn of zal niet zijn. Dus al te veel institutionaliseren en instrumentaliseren is geen goed idee. De administratieve mallemolen ligt vaak net aan de basis van de in on(der)gebruik vervallen ruimten. Is Brussel klaar om tijdelijk gebruik te omarmen? 

City3: een nieuwe, jonge ‘doetank’ in Brussel

City3 verenigt sinds begin 2013 “mensen die een bekommernis delen over de manier waarop onze leefomgeving wordt vormgegeven en ingericht”. De meeste City3’ers zijn architect, stedenbouwkundige of beleidsmedewerker. “Elk van ons loopt rond met ideeën die niet gerealiseerd geraken, of niet passen binnen dat professionele kader.  Ideeën die vaak ontstaan uit frustratie, of als een soort van aanvulling waar het professionele verhaal stopt. Net daar begint City3.” En net daar begint ook ons gesprek met Jorg De Vriese, coördinator bij City3.

Persbericht: Team ontwerpers gaat debat aan over Anspachpark (+ openluchtfilm op Beursplein)

Op de dag van de Architectuur zondag 13/10 organiseerde het collectief 1V4M2A een tentoonstelling over de toekomst van de centrale lanen in Brussel. 's Avonds was er ook een filmvoorstelling op het Beursplein. Hiermee wilden de ontwerpers eindelijk het debat over deze belangrijke as aangaan met de buurt en de bewoners van heel Brussel. “Volgens ons is hoog tijd om mensen te informeren over dit cruciale dossier” zegt Tine Vleugels van 1V4M2A.

 

"20.000 theoretische woningen en een shoppingcenter" (over Brusselse langetermijnplanning)

Zo kunnen we het Demografisch Gewestelijk Bestemmingsplan (D-GBP) in zes woorden samenvatten. Het bestaande bestemmingsplan wordt aangepast en moet bepalen welke functies – woningen, kantoren, etc – we waar kunnen inplanten. Belangrijkste – officiële – reden van deze aanpassing: het hoofd bieden aan de galopperende bevolkingsgroei. Het plan zou in september in voege moeten treden. Hoog tijd om enkele belangrijke nieuwigheden van commentaar te voorzien.

 

Ga mee op pad met STAPAS voor betere voetwegen

Je stapt graag, maar je vindt dat de voetwegen in jouw buurt wel wat beter mogen? Wil je meehelpen het stappen in Brussel aangenamer en veiliger te maken? Wil je meehelpen om meer mensen het gemak en het plezier van stappen te laten ontdekken?  Ga dan mee op pad met STAPAS en help mee de stappersvriendelijke wegen in kaart te brengen. Trage Wegen vzw maakt een inventaris op van het netwerk van voetgangersvriendelijke wegen in het Gewest en heeft daarbij jouw hulp nodig! Zo werk je mee aan de totstandkoming van een digitale routeplanner voor voetgangers. Vanaf juni organiseert Trage Wegen infosessies om uit te leggen hoe jij je steentje bij kan dragen. 

Persbericht: Snel publiek debat nodig over heraanleg centrale lanen

Er is in Brussel snel een publiek debat nodig over de heraanleg van de as tussen het Noord- en Zuidstation. “Het nieuwe Brusselse stadsbestuur zit ondertussen een half jaar in het zadel, het wordt tijd om met iets concreets naar buiten te komen”, zegt BRAL bij de lancering van de gloednieuwe tweetalige publicatie ‘ParcAnspachPark: ideeën voor de toekomst van de centrale lanen in Brussel’.  De herinrichting van de centrale lanen moet voor BRAL deel uitmaken van een netwerk van autoluwe zones in het Brussels Gewest en de Anspachlaan moet daarbij een referentie worden op vlak van herinrichting van de publieke ruimte. BRAL steunt Pic Nic the Streets en zal aanwezig zijn op 9 juni.

Bral over het Demografisch GBP: “20.000 theoretische woningen voor Brussel”

Vorige donderdag 2 mei 2013 werd Charles Picqué uitgezwaaid met de definitieve goedkeuring van  het Demografisch Gewestelijk Bestemmingsplan. Het Gewestelijk Bestemmingsplan (GBP) is het plan dat bepaalt wat men waar mag doen in Brussel. Dit ‘demografische’ GBP is geen nieuw GBP maar een aanpassing van het oude. Belangrijkste reden:  het hoofd bieden aan de galopperende bevolkingsgroei.  Quod non.  Maar de doelstellingen van het plan zullen niet worden bereikt, zegt Bral. De Brusselse milieuvereniging betwijfelt of dit plan soelaas zal bieden voor de steeds groeiende druk op de woningmarkt.

Pagina's

Abonneren op Duurzame stadsontwikkeling