Duurzame stadsontwikkeling

Bral pleit voor een duurzame en efficiënte stad. Een functioneel en sociaal gemengde stad, een ecopolis is die groen maar toch ook dicht genoeg is. Om dit te bereiken moeten we groene ruimte en publieke functies beschermen. Brussel moet ook een stad zijn waar wonen een realiteit is. Te veel mensen staan op de wachtlijst voor een sociale woning en de hoge vastgoedprijzen zorgen voor een stadsvlucht. We willen dat Brussel (samen met haar hinterland) als Europese en internationale hoofdstad op de kaart wordt gezet, maar eisen betrokkenheid en transparantie op elk moment van de planning van die stad.

26/3 : Debatmarathon Stad als Commons, toegepast op Josaphat site van 16 tot 22u

Meer dan een jaar geleden lanceerde het collectief Commons Josaphat (een collectief dat Bral mee ondersteunt) een ideeënoproep voor de site van Josaphat, op de grens tussen Evere en Schaarbeek. Vervolgens zijn we met de ontvangen ideeën aan de slag gegaan. Gedurende enkele maanden hebben we in allerlei werkgroepen gebrainstormd over hoe de stad er kan uitzien als we ze zouden beheren als commons, en hoe dat alles concreet vorm zou kunnen krijgen op de Josaphatsite. Die kruising van ideeën leverde een overvloed aan materiaal op. De laatste weken hebben we daaruit enkele principes gedistilleerd. Daarover willen we nu in debat gaan met jullie.

Stadsbeweging BRAL betrokken bij 3 projecten EXPO WE-TRADERS @ BOZAR

In het project 'We-Traders' zijn burgers de centrale actoren voor de toekomst van de stad. Initiatieven in Madrid, Turijn, Berlijn, Lissabon, Toulouse en Brussel worden onderling verbonden. De tentoonstelling We-Traders. Ruil crisis voor stad! in Brussel is gewijd aan vijf lokale initiatieven, die elk in hun domein en op hun manier de crisis bestrijden met een constructief stadsproject: Commons Josaphat, Community Landtrust Bxl (CLTB), CanalPark BXL, het Brussels Dichterscollectief en w-o-l-k-e. BRAL is, soms van dichtbij, soms van iets verderaf, betrokken bij 3 de 5 Brusselse initiatieven.

BRAL-standpunt: mogelijkheden voor Citroëngarage

Begin februari 2015 organiseerden Ecolo en Groen een open discussie-avond over de toekomst van de Citroëngarage aan het Saincteletteplein in Brussel. Ook BRAL was aanwezig en interpelleerde de deelnemers aan het debat. Hieronder vind je ons standpunt. “Citroën is een immens en iconisch gebouw. Zou het niet kunnen uitgroeien tot een projet phare waarover gesproken wordt op internationale colloquia en geschreven op gespecialiseerde websites? Misschien wel. BRAL ziet mogelijkheden." (foto copyright: rekup.net)

Publicatie: "Hoe kunnen Brussel en de Rand gedeelde winsten boeken?" (Productive BXL)

Productive BXL is een intensief traject dat begin 2014 werd opgezet en op een onbevangen manier op zoek ging naar antwoorden op de vraag: Hoe maak je van Brussel en haar hinterland opnieuw een productieve metropool? Het sluitstuk van dit uniek intergewestelijk project is een mooi vormgegeven brochure PRODUCTIVE BXL waar aan de hand van buitenlandse voorbeelden 6 concrete aanbevelingen worden uitgewerkt en waarin nieuw kaartmateriaal van de metropool Brussel wordt voorgesteld. Download de ISSUU-versie van de publicatie hier. Dit project werd mogelijk gemaakt met de steun van de Vlaams minister voor Brussel. 

Participatieve Duurzame wijken: neem deel aan de nieuwe projectoproep

Wijkcomposten, projecten rond zachte mobiliteit, recyclage, duurzame ontwikkeling, project rond sociale economie, repair café, ... Overal in het Brussels Gewest komen burgers, verenigingen, handelaars, enz. in actie om hun wijk aangenamer te maken om in te wonen, meer oog te laten hebben voor het milieu en meer solidair te maken. Samen helpen ze van Brussel een duurzamere stad te maken.

Omwonenend Ninoofsepoort starten met aanleg park

Een hondertal buurtbewoners van de wijken rond de Ninoofsepoort zijn vorig weekend zelf begonnen met de aanleg van een park. Ze plantten er samen enkele kerstbomen en plaatsen een levensgroot zelfgefabriceerd werfbord, waarop ze zich afvragen of er na de verkiezingen van 2014 schot in de zaak zal komen? Een park aanleggen hoeft niet veel geld te kosten, zo luidt het, en daarom startten de bewoners alvast zelf met FASE 1 van de aanleg. Benieuwd wanneer het beleid zal volgen. BRAL steunt deze actie en pleit mee voor een snelle, efficiënte en duidelijke planning van de Ninoofsepoort en de Brusselse Kanaalzone in het algemeen.

Tijdelijk gebruik in Brussel: welkom in de grijze zone!

Wat kan en moet er in Brussel gebeuren met de vele leegstaande woningen en kantoren, braakliggende terreinen of plekken die wachten op herontwikkeling? Ze niet gebruiken is nutteloos, tijdelijke invulling is een evidente optie. Daar begint ook het beleid van overtuigd te geraken. Maar tijdelijk gebruik zal spontaan en creatief zijn of zal niet zijn. Dus al te veel institutionaliseren en instrumentaliseren is geen goed idee. De administratieve mallemolen ligt vaak net aan de basis van de in on(der)gebruik vervallen ruimten. Is Brussel klaar om tijdelijk gebruik te omarmen? 

City3: een nieuwe, jonge ‘doetank’ in Brussel

City3 verenigt sinds begin 2013 “mensen die een bekommernis delen over de manier waarop onze leefomgeving wordt vormgegeven en ingericht”. De meeste City3’ers zijn architect, stedenbouwkundige of beleidsmedewerker. “Elk van ons loopt rond met ideeën die niet gerealiseerd geraken, of niet passen binnen dat professionele kader.  Ideeën die vaak ontstaan uit frustratie, of als een soort van aanvulling waar het professionele verhaal stopt. Net daar begint City3.” En net daar begint ook ons gesprek met Jorg De Vriese, coördinator bij City3.

Persbericht: Team ontwerpers gaat debat aan over Anspachpark (+ openluchtfilm op Beursplein)

Op de dag van de Architectuur zondag 13/10 organiseerde het collectief 1V4M2A een tentoonstelling over de toekomst van de centrale lanen in Brussel. 's Avonds was er ook een filmvoorstelling op het Beursplein. Hiermee wilden de ontwerpers eindelijk het debat over deze belangrijke as aangaan met de buurt en de bewoners van heel Brussel. “Volgens ons is hoog tijd om mensen te informeren over dit cruciale dossier” zegt Tine Vleugels van 1V4M2A.

 

"20.000 theoretische woningen en een shoppingcenter" (over Brusselse langetermijnplanning)

Zo kunnen we het Demografisch Gewestelijk Bestemmingsplan (D-GBP) in zes woorden samenvatten. Het bestaande bestemmingsplan wordt aangepast en moet bepalen welke functies – woningen, kantoren, etc – we waar kunnen inplanten. Belangrijkste – officiële – reden van deze aanpassing: het hoofd bieden aan de galopperende bevolkingsgroei. Het plan zou in september in voege moeten treden. Hoog tijd om enkele belangrijke nieuwigheden van commentaar te voorzien.

 

Pagina's

Abonneren op Duurzame stadsontwikkeling